IV.
Köztársaság Kupa
2006. május
13-20.
Hatodik
versenynap
Utolsó napra maradt, a Köztársaság
Kupa hagyományaihoz híven,
az olimpiai pályaverseny. A három
bójával jelölt kreuz-raum-raum-kreuz-hátszél-kreuz
szakaszokból álló pálya
tiszta versenyvitorlázás.
Itt nem kell figyelni a térképet,
keresni az irányt, hanem a zárt
pályán csak a szélváltozásokkal
törõdve és az ellenfelekre
figyelve taktikázni, miközben
a manõverek megszaporodnak, és
végrehajtásuknak pontosabbnak
kell lenni, mert mindenre kevesebb és
meghatározottabb a hely. Itt kis
hibával is sokat lehet veszteni.
Az
olimpiai pálya rajza...
Az összetett állás érdekesen
alakult az utolsó futam elõtt.
Bíró Antal csapata verhetetlen
gyõztesként már tét
nélkül vitorlázott. Ha
nem futnak, akkor is eddigi legrosszabb
helyük, jelenlegi kiesõjük,
egy harmadik hely kerül be a pontlistába.
Ezt pontszámban legfeljebb Bartha
Lajoék érhették volna
utól, ám pontazonosság
esetén a több jobb helyezés
dönt, és a Bíró-Buczkó
csapatnak három elsõ helye
volt.
Ráadásul a többieknek
a második helyért kellett
megküzdeniük. A legjobban Bartha
Lajosék álltak, a kiesõvel
számított 9 pontjukkal. Egyel
több volt Futakiéknak és
még eggyel több Ruppéknak.
Ha hármójuk között
Rupp-Futaki-Bartha a sorrend a célban,
akkor Herberték elõreugranak
a másodikra. Ha a második
hely sorsa Bartháék és
Futakiék között dõlne
el, akkor az Apacsoknak nem elég
egyszerûen egy hellyel verni ellenfelüket,
mert Bartha Lajos csapatának vol
már futamgyõzelmük, nekik
pedig nem. Csak akkor elõzhetnek,
ha az elsõ-második helyen
verik a riválist. Erre pedig a résztvevõk
kevés esélyt láttak,
hiszen Buczkóék is indultak,
és az utolsó három
futamot már õk nyerték.
Mindenki úgy gondolta, most is õk
lesznek az elsõk. Nem lettek.
Reggel még kevés szél
fújt, de aztán rövidesen
feltámadt a délnyugati, és
egyre markánsabb lett. Mire kiraktuk
a pályát és a mezõny
is kihajózott, már 12-15 csomós
szelünk volt és tovább
frissült.
A rajttól jól jöhettek
volna el Futakiék. A pozíciójuk
remek volt, idõben és a jó
helyen érkeztek a vonalra, ám
a vitorláik még sokáig
lobogtak. Ráadásul elõször
a nagyvitorla behúzásával
veszkõdtek szinte mindannyian, miközben
a sokkal hatékonyabb génuájuk
kieresztve csattogott. Így mindkét
nagy ellenfelük, Bartháék
és Ruppék is hamar eléjük
kerültek.
A kreuz végén immár
szokás szerint a Jáspis fordult
elsõként. Mögöttük
Bartha Lajosék Lengyel György
kormányzásával, majd
a Rupp-hajó és negyedikként
az Apacsok. A "Csak Bátrak"
szokott óvatos rajtjuk után
most ebben az egyre erõsebb szélben
a kreuzban nem értek utól
senkit.
Jó darabig senki sem húzott
spinnakert, végül a vezetõ
hajón feltûnt a golyó.
Buczkóék már amúgy
is jól mentek, de így még
jobban kezdtek elhúzni. A halzolás
elég helyigényesre sikeredett,
és magasságot vesztettek,
ami jócskán megnehezítette
a kicsit félszelesebb, élesebb
második raumon a spinnakerezésüket.
Azért összeszedték magukat,
de pechükre éppen a raum végén,
az alsó bója elõtt
tört ki velük a ló. Felluvoltak
és éppen a pályajel
rossz, szél felõli oldalán
vitorláztak el. A fedélzeten
kitört az õskáosz, és
úgy Kamcsatkáig mentek még
mire levették a golyót és
visszafordultak.
Eközben Bartháék szép
nyugodtan haladtak. Mögöttük
ekkor Herbertéket szállta
meg az ihlet és most õk próbálkoztak
a spinnaker felhúzásával.
Ez csak félig sikerült nekik.
A spibum nem volt a helyén, a golyó
csúcsa nem ért fel, hanem
egy méternyire lógott el az
árboctól. Ezalatt valaki elengedte
a luvszárat és ettõl
a golyó a szél alatti oldalon
a hajótól messze, azt nem
hajtva csak döntögetve dagadt.
Olyan lassúak voltak, hogy a mögöttük
spinnaker nélkül hajózó
Futaki-csapat lassan elõzésbe
kezdhetett. Ráadásul õk
sem tudták idõben levenni
a vitorlát, és ugyan a bója
megfelelõ oldalán, de szintén
távoztak északnyugat felé.
Tehát ekkor az élre az Opál
állt, a második Zafír
volt. Utóbbin a második kreuzban
csökkentették a génua
felületét és ezzel további
teret vesztettek. Buczkó Pistáék
visszatértek a pályára,
szabályosan megkerülték
a kihagyott bóját, majd rohamosan
zárkóztak fel. Herbert Ruppék
is összeszedték magukat, de
már behozhatatlan hátrányba
kerülve az Ametiszttel kellett küzdeniük.
Persze az a fogalom, hogy behozhatatlan,
nagyon relatív. A hátszélszakaszt
szemre valóban behozhatatlannak tûnõ,
körülbelül hatszáz
méteres elõnnyel kezdte Bartha
Lajos csapata. Ez tényleg nagy távolság
a másodiktól ilyen pályán,
ahol a hátszélszakasz ennek
mintegy csak a négyszerese volt és
a szél nagyon egyenletesen, sõt
tovább erõsödve már
15-20 csomóval fújt. Úgy
láttam itt már nem lesz változás,
az Opál nyeri a futamot és
övék az ezüstérem
a Köztársaság Kupán.
Rosszul hittem.
Lengyel Györgyék az utolsó,
a befutóhoz vezetõ cirkálószakaszon
négy nagy hibát követtek
el. Persze ne feledjük, a hajón
nem gyakorlott, versenyeken edzett legénység
volt, és a szél egyre erõsödött.
Az elsõ hiba a rosszul kivitelezett
reffelésük volt. Ezzel az elõnyük
fele-kétharmada elszállt,
és feltehetõen túlzott
izgalom is támadt emiatt.
A második hibájuk taktikai
volt. Jobbcsapáson a pálya
bal oldala felé húzva biztosan
tartották az egyetlen hajót,
akinek nem volt szabad eléjük
kerülni: a Zafírt, vagyis Futaki
Gézáékat. Ám
amikor a felzárkózó
Buczkóék fordultak és
a pályatengely felé indultak
balcsapáson, akkor õk is takkoltak,
és otthagyták az ellenfelüket
szabadon. Ha Buczkóék megelõzik
õket, annak semmi jelentõsége,
sõt, ha a Jáspis mindketõjük
elé ér, az még akár
jó is, mert abban az esetben még
a futam harmadik hely is elegendõ
lett volna az Opál összetett
ezüstjéhez. Az õ szemszögükbõ
e gyetlen dolognak nem volt szabad megtörténni:
hogy az elsõ-második helyen
kapjanak ki Futakiéktól.
Az Opál a reffelt grószával
és kicsit lazábbra állított
génuájával elég
tompán vitorlázott, és
mivel a szél még favorizálta
is a pálya bal oldalát, az
elõnyük vészesen fogyott.
De még mindig beérhettek volna
a megfelelõ helyen a célba.
Jött a harmadik hiba: Kicsit korán
fordultak, így jobbcsapáson
ugyan még elvitorlázhattak
Futakiék elõtt, de nem tudtak
egyenesen, fordulás nélkül
befutni a célba.
És
még mindig nyerhettek volna,
ha a balcsapáson a cél
felé vitorlázó
Zafír vonalába érve
közvetlenül eléjük
fordulnak. Ám õk egy kicsit
feljebb mentek, és egy rossz
fordulót hajtottak végre,
amiben teljesen lendületüket
vesztették. A Zafír jó
tempóban alájuk futtatott.
Az Opál génuája
nem volt teljesen behúzva, amikor
a még csak éppen meginduló
hajóval, bizonyára a közelítõ
Zafír elõl kitérésképpen
az Opál felluvolt és így
nem indulhatott meg. Pedig nem kellett
volna irányt változtatniuk,
hiszen már csapáson vitorláztak,
és az utolérõnek
kell kitérnie, aki még
hiába is kerül szél
alá, utolérõként
nem luvolhat. Így viszont a Zafír
könnyedén átfutott
alattuk, és futamot nyert, megszerezve
ezzel az összetett második
helyet is.
Videó a befutóról
itt...
Persze ennyi minden ilyen helyzetben
csak annak az agyán futhat át,
aki nagyon sokat versenyez pályán,
és már kellõen
agresszív a versenyeken. Lengyel
Györgyék viszont úriemberként,
udvariasan viselkedtek és hajóztak,
amint azt mindvégig is tették
a futamokon. Remekül küzdöttek
a lányok is, rajtuk igazán
nem múlt.
Néhány hajóhosszal
az Opál mögött harmadikként
befutott a már kupagyõztes
Jáspis. |
Mindenestre így egy nagyon izgalmas
befutó kerekedett, amely méltó
volt a Köztársaság Kupán
futott szoros versenyhez. Jó játék
volt. A futamgyõztesnek járó
lobogót négy hajó is
viselhette.
|
|
|
|
A gyõztes
Jáspis és |
kormányosa
a vándodíj Köztársaság
Kupával |
A boldog második
Futaki Géza |
A bronzérem
felé navigál Bartha
Lajos |
Ruji
Fotók: Az Opáltól
A videók amatõr felvételek
a rendezõhajóról
Vissza
az elsõ naphoz...
|