IV.
Köztársaság Kupa
2006. május
13-20.
Második versenynap
Hétfõre megérkezett
az Adrián elvárható
napsütés és kékség.
A szélre még várni
kellett kicsit. A reggeli órákban
még nem látszott biztosan,
hogy melyik irányból támad
fel, de azért bíztunk benne,
hogy megérkezik. Az elmaradt elsõ
napi futam pótlására
a Jezera felé vezetõ utunkon
kettõt terveztünk.
A második
napi futamokhoz adott térkép
itt...
A nehézkesen feltámadó
gyenge északias szélben kivételesen,
a szokásainktól eltérõen
ezúttal hátszeles rajt volt.
A spinnakert a haváriahelyzetek elkerülése
érdekében természetesen
csak két perccel a rajtlövés
után lehetett felhúzni, amihez
újabb hangjelzést adtunk.
Ez felesleges óvatosságnak
bizonyult. Ekkor még a szél
nagyon gyengén fújt, ráadásul
több hajó olyan tisztes távolságból
indított, hogy csak hosszú
idõ elteltével értek
a rajtvonalra.
A pálya lényegében
egy nagy Z betû volt. Meg kellett
kerülni a Lavdara-szigeteket, majd
északkeletre haladva a Plic Balabra
jelzõbóját. Elvitorlázni
a Sit-sziget keleti oldalán, majd
a végénél Sit és
Scitna között délnyugatra
fordulva befutni a célvonalon.
Lavdara mögött Buckó Istvánék
vezettek, akik elsõnek húzták
fel a spinnakerüket, és tisztes
elõnyre tettek szert. Ám a
sziget végénél az idõközben
frissülõ szélben komoly
gondjaik akadtak a golyó levételével,
így a Tiszató csapata (Opál)
megelõzte õket. Az immár
kellemes hármas szélben Plic
Balabra felé húzó hajók
között tisztes távolság
látszott, azt hittem síma
befutó lesz, kevés vetélkedésssel.
Ám a bója utáni raumban
ismét a spinnakereké lett
a szó. Lengyel György kormányzásával
a Tiszataviak megõrizték az
elsõ helyüket, ám a következõ
három hajó együtt fordult
az utolsó kétszáz méterre.
Közülük Buckóéké
lett a második hely, Herbert Ruppéké
a harmadik, míg a negyedik Apacsoknak
a befutóban már csak a spinnakerükkel
való küzködés maradt.
A célbafutás után
átrendeztük a terepet: A Scitna
közelébe egy rajtvonalat, szélirányban
a Sit-szigethez egy kreuzbóját
telepítettünk. A rövid
cirkálás után hosszú
hátszeles menet következett
a Murter-sziget déli végéhez.
A jól sikerült rajt és
cirkálás után elsõként
a "Csak bátrak" fordultak
a bójánál Lóránth
Tibor vezetésével. Ezzel
együtt semmi reményük nem
volt ennek a helynek a megtartására,
hiszen õk voltak az egyetlenek, akik
a spinnakerezésrõl teljesen
lemondva, ezt a vitorlát el sem hozták
magukkal. Még szombaton kivitorláztak,
kipróbálták, de csapatukat
ehhez még túl kezdõnek
itélték. Tudták azt
is, hogy Tibor, akitõl vitorlázni
tanultak két nap múlva elutazik.
Így hát hiába kerülték
elsõnek a cirkálóbóját,
a következõ tizenkét
mérföldnyi hátszelezésben
a többieknél csak lassabbak
lehettek a 120 négyzetméteres
golyó nélkül. Ezért
önálló taktikaként
a Pasman partjai mentén hátszelezõkhöz
képest õk inkább Zut
irányába raumoltak. Ez akkor
jelenthetett volna esélyt a számukra,
ha közben a többieknek valami
oknál fogva eláll a szelük,
ami persze nem következett be. Mégis
nyertek valamint, ugyanis Zut partjainál
játékos delfinek között
vitorláztak, akik perceken át
hancúroztak a hajójuk körül.
A spinnakert ezúttal is Buczkó
Pistáék húzták
fel a leggyorsabban, és bõ
százméteres elõnyre
tettek szert. A hosszú hátszelezésben
õk inkább raumolgatva, halzolgatva
tartották az elõnyüket,
míg mögöttük az üldözõboly
jobban a hátszéltengely közelében
maradt. Kezdetben Buczkóék
taktikája fizetett, ám késõbb
egy frissüléskor Ruppék
utolérték õket, majd
továbbra is tengelyben hátszelezve
megelõzték a közben túlzottan
nyugatra húzódó Jáspist.
Herbert Ruppék kicsit késve
rajtoltak, de a rendezõhajó
mellett elvitorlázva megnyugtatóan
átszóltak, hogy "utolérjük
õket!". Igazuk lett, és
biztos elõnnyel érkeztek a
célba Jezera közelében.
Második a Jáspis, harmadik
azelsõ futam gyõztese az Opál
lett. Újra csak negyedik lett Futaki
Géza csapata. A Zut felõlspinnaker
nélkül érkezõ
sárgákra pedig várni
kellett még egy órácskát.
Sebaj, mert gyönyörû késõ
délutánunk volt a vízen.
|
|
|
|
|
|
Jezerába éppen csak, hogy
befértünk. A kikötõ
kicsi is, tele is volt. Összefutottunk
egy céges csapatépítést
szolgáló vitorlásverseny
mezõnyével. Õk a magyar
Bavaria 42 Matchek közüll béreltek
néhányat. Hát ez a
flotta nem túl szerencsés!
Az egyik hajó orrán méretes
lyuk tátongott. A fiúk ugyanis
a csapat heves építése
közbena hajót viszont bontották,
mivel hárman összeütköztek.
Bánatot nem érzékeltünk
rajtuk, mert azt addigra már ügyesen
alkoholba fojtották.
Ruji
Fotók: Az Opáltól
A videók amatõr felvételek
a rendezõhajóról
Folytatás:
a
harmadik nap beszámolója
|