IV.
Köztársaság Kupa
2006. május
13-20.
Negyedik versenynap
Most már felesleges azt írnom,
hogy reggel az Adria ragyogó napsütéssel
várt minket. Az elsõ nap felhõi
óta ez már a normál
üzemmód. Viszont a meteorológia
továbbra is gyenge, változó
irányú szelet ígért.
Segítõnk Dennis a Horvát
Vitorlás Szövetségtõl
szintén nem látott semmimbizonyosat.
Így hát olyan pályát
terveztünk, ahol a navigátorok
kapnak némi szabadságot, lehet,
vagy kell egy nagy döntést hozni,
és az ellenfelek esetleg csak a cél
közelében látják
meg egymást.
Az biztos volt, hogy kimegyünk Primosten
elé rajtolni - kell a szép
háttér. Az is, hogy ott lesz
egy normális méretû
cirkálószakasz. A célvonalat
Sibenik és Vodice közé
a part közelébe terveztük.
A versenyzõk eldönthettték,
hogy a Sibenik elõtti nagy Zlarin-szigetet
melyik oldaláról kerülik.
Azért, hogy a vízi oldalról
ne legyen rövidebb az út, kötelezõ
volt nyugatról kerülni a Plic
Sestre jelzõbóját.
A negyedik futam
térképe itt...
Három futam után izgalmasan
alakult az összetett verseny. Bíró
Antal és Bartha Lajos csapatai azonos
1., 2., és 3. helyekkel holtversenyben
álltak az élen. Két
ponttal mögöttük a második
futamon gyõztes Herbert Rupp vezette
társaság, de a rogoznicai
célban elért második
helyével a Futaki-féle Apacsok
is megkezdték a felzárkózást.
Vagyis idén végre nem két
kiemelkedõ csapat versengett a Köztársaság
Kupáért jóval a többiek
elõtt vitorlázva, ahogy ez
2003-ban vagy 2004-ben volt.
Primosten elõtt kellemes kettes szélben
rajtoltunk. Mivel tisztán déli
szél fújt, a rajtvonalat a
térképünkön jelölt
terület északi részébe
tetük, elég közel az ott
lévõ szigethez. A kreuzbója
pedig a Maslinovik-sziget és a Kremik-fok
közötti vízre került.
Innen aztán hátszelezni kellett,
de reméltük, hogy a szél
majd változik, és egy kicsit
megfirkázza a dolgot.
|
A mezõny
most is szép rajtot csinált,
idõben, mindössze az Ametiszt
tartotta a tõlük már
megszokott biztos távolságot.
Ugyancsak a szokott módon aztán
a cirkáláskor utolértek
lemaradó hajót. Talán
ha bátrabban rajtolnának,
ott vitorláznának az
esélyesek között.
Igaz õk nem vállalták
a spinnakerezést, így
eddig még soha nem volt esélyük,
mivel minden futamon akadt bõszelezés
bõven. Sõt, fõleg
az. Azért ha legközelebb
indulnak versenyen, érdemes
lenne spinnakerezést is vállalniuk.
Videó itt ... |
A rajt után ismét a Jáspis
bújt ki a legjobban a többiek
közül. Ebben a mezõnyben
Buczkó István a leggyakorlottabb
kormányos, aki a Balatonon is rendszeresen
versenyzik. Tudása különösen
a cirkálószakaszokon érvényesült.
A bóját is elsõnek
vették, és a spinnakerük
gyorsan fenn volt, így már
az elsõ mérföld megtétele
után biztos elõnnyel bírtak.
Mögöttük azonban szoros maradt
a versengés mindvégig.
A szél kitartott, és az
iránya sem változott, így
természetesen a szoros vetélkedésben
lévõk egyike sem választotta
a túl kockázatosnak tûnõ
parti oldalt. Mögöttük a
"Csak Bátrak" arra mentek,
de persze spinnaker nélkül,
így ennek nem volt jelentõsége.
Elhelyezkedtünk a kijelölt célterületen,
és sorra bukkantak fel a spinnakeres
hajók a Zlarin és Lupac közötti
átjáróban. A Jáspis
továbbra is biztos elõnnyel,
gyõzelmüket már nem lehetett
elvenni. Viszont a második helyért
teljesen nyílt volt az állás.
Hátszélbõl egyet még
kelett halzolni, és balcsapáson
a célvonal felé raumolni.
Herbert Ruppék (Smaragd) és
Futaki Gézáék (Zafír)
közel egyformán álltak,
de Bartha Lajosék (Opál) sem
maradtak le tõlük sokkal. Még
bármi lehetett. A szigetek között
balcsapáson hátszelezve a
Futaki-csapat vitorlázott szél
felõl, középen Ruppék,
míg Bartha Lajosék hátszéltengelyben,
a többiektõl lee-ben.
Amikor meghalzoltak a Smaragd közelebb
járt a célhoz, ám most
a Zafír szél alatt, mélységbõl
tartott a célvonal felé. Vagyis
raumolva, ami jobb sebességet biztosíthat.
Az Apacsoknak sikerült szépen
megindítaniuk a hajót, és
felgyorsulva símán elvitorláztak
a Smaragd szél alatti oldalán.
Megszerezték a második helyet,
és ezzel az összetett verseny
is szorosabá vált. Az Opál
se sokkal maradt le, kevesebb, mint egy
percen belül õk is célba
értek.
Hát az Ametisztre várni kellett
egy picit, mert nekik lassú a hátszelezés.
Ruji
Fotók: Az Opáltól
A videók amatõr felvételek
a rendezõhajóról
Folytatás:
az
ötödik nap beszámolója
|