II. Skipper Kupa
2006 április 29. - május 6.

Harmadik nap - 3. futam - Zakantól Vodicéig


A pálya térképe pdf fájlban itt...
Reggel 8-10 csomós délkeleti szélben rajtoltunk az Opat-zátonynál. Megpróbáltam ugyanúgy bedurranntani a rajtvonalra, luvban, legfelsõ hajóként, mint az elsõ napon. Negyven másodperccel a lövés elõtt be kellett lássam, hogy nem lesz hely. Mivel a döngõ, recsegõ mûanyag nagyon csúf hang, jobb híjján egy gyors körbeforgásra kényszerültünk. Ez persze nem egy villámgyors mutatvány Bavaria 44-essel, így hát mintegy tizenöt-húsz másodperc késéssel indultunk. Igaz, legalább jó helyen, így a rajt rossz volt, de nem katasztrofális.

A kijáró felé cirkálva harmadikok voltunk. Tonyó becsülettel megkínált (az arcunkba, elénk-fölénkfordult), de úgy tûnt, a közvetlen takarásából kicsit lefuttatva még éppen kiférünk egy-két méterrel a szikla mellett. De rosszul állt a dirk! (hogy micsodaaa?)

Aznap nagyon lelkes társasággal, Judit Csapatával vitorláztam (Volt egyszer egy Matáv...). Az egyik legaktívabb tag, Gábor ebben a pillanatban úgy érezte, a dirk túl feszes (Ez a kötél a kikötõben segít tartani a bummot, bár az emelõalba miatt még ott sincs sok értelme.) Nem szólt, nem akart zavarni, szépen önállóan kinyitotta a fallstoppert. Csak nem azt. Így hát a nagyvitorla hátsóéle beszaladt a bumm közepéig, hajtás helyett jó kis fékbugyrot alkotva. A szomszédban hajózók késõbb azt mesélték, akkor egészen tisztán hallották a hangomat. Hogy mi a fenéért (itt persze egy hosszabb, összetettebb, a helyzetet árnyaltabban lefestõ szóösszetételt használtam) kell egy lényegtelen kötéllel babrálni!!! Pár perc múlva, amikor feljebb állva friss szélben jól megindultunk, lehiggadva azért bevallottam Gábornak, hogy az én rajtom sokkal károsabb volt. Viszont az is igaz, ettõl fogva egyszerûen Dirk Nowitzkinek hívtam.

A Gustac-sziget, az elsõ kerülési pontig bõ órát vitorláztunk. Jórészt jobbcsapáson. A mezõny szétszóródott, egymástól elég nagy távolságra húztuk a slágokat. Mivel a közelben nem volt hajó, akin pontosan láttam volna milyen éppen a hajóvezetésem, ezúttal rá-rápislantottam a mûszerekre. Megrögzött dingisként általában nem csüngök ez elektronikus segítségen, jó ha a kompaszra néha ránézek. Most azonban jó kontrolt jelentett a VMG, vagyis a relatív térnyerés értékének figyelgetése.

A Gustac közelében persze kiderült, hogy nem is vagyunk messze egymástól. A szél alatt vitorlázó Tuss Miklós éppen jó helyen ért a szigethez. A közelébe érve nagyon élesen tudott vitorlázni és rohamosan csúszott ki a mezõny alól. A part közelében fordulva pedig a másik csapáson is felpörgõ szelet kapott. Valahogy úgy, ahogy azt megszoktuk a Garda-tó sziklái közelében. Õ ezzel megugrott a többiektõl. Gömöry Pali viszont, aki kicsit hátrébb vitorlázva máshol közelítette a szigetet, és korábban kellett fordulnia, nem kapott ebbõl a dupla felpörgésbõl, és lemaradt.

A második-harmadik helyen találkozva megpróbáltam a jobbcsapáson érkezõ Székely Tonyó elé-alá fordulni. Egy-két méter hiányzott a biztos szél alatti helyzet megcsinálásához, és kicsit le kelett futtatnom, át ne száguldjanak felettünk. Ez egy hajóhossznyi veszteséget jelentett, és legközelebb már jó biztosan elénk-fölénk fordult. Ekkor hibáztam, megpróbáltam aláfuttatni, ami nem sikerült, és rövidesen jött a sziget, amiért is fordulnunk kellett, miközben õk még elfértek felette. Látod Dirk, így tud a kormányos egy kis ötlettel sokkal többet veszteni, mint ha te kinyitnál még néhány fallstoppert!

A következõ spinnakeres szakasz a Plic Mijoka világítóbója felé vezetett. Ez remek rendezõi választás volt, mert alig látni vízen, viszont talán egy mérföldnyire tõle van egy nagyobb, jól látható bója. Így akinek nincs egy navigátora, aki jól kezeli a hajókba szerelt Raymarine Navplottert, az eltévesztheti. Kell az a kis izgalom!

Nehéz dolog ez a beugrunk egy ismeretlen csapatba kapitánynak dolog. Például valaki lelkesen odapattan és spinnakerezni kezd. Nem megy neki, és nem is igen érti hogyan kéne. Vagyis hiába mondja az ember mire figyeljen, õ bólint, és továbbra sem úgy csinálja. Na, most én éppen tudom, hogy ki az a hajóban, aki ezt jobban is csinálná, de látom a lelkesen nem-spinnakerezõ spinnakeresen, hogy most vérig sértem, ha leváltom. A másik is nagyon jönne, látszik az arcán, ám mindannyian udvariasak vagyunk és csak köntörfalazva próbálkozunk. "Nem vagy még fáradt? Mi lenne, ha egy kicsit cserélnél valakivel?" Aztán persze ez is megoldódik, és addig is mentünk, ha kicsit lassabban is.

A bója után hosszú félszeles menet volt a következõ pontig. Ilyenkor persze széthúzódik a mezõny, így már a befejezõ hátszeles szakaszon sem változott sokat a helyzet. Igaz, a hosszú futtatásban felfedezhettem, hogy egész jól csusszan ilyenkor még egy ekkora túrahajó is.

Tuss Miklós biztosan nyert. Ráfért, mert az elsõ két futam után kezdett megrogyni az önbizalma. Tonyó nem kevésbbé biztosan lett második, én pedig nem sejtettem, hogy itt a harmadik futam után álltam a legjobban a versenyben.

Ruji

Detre Zsolt
Gömöry Pál
Detre Szabolcs
Székely Antal
Tuss Miklós