II.
Skipper Kupa
2006 április 29. - május 6.
Elsõ
nap - 1. futam: Sukosantól Saliig
Szombaton az Adria felé tartva folyamatosan
esõben autóztunk. Amikor a hosszú,
közel hatkilóméteres alagúton
végre átbújtunk az utolsó
hegyen, már alig vártam a ragyogó
kék tenger látványát.
Hiába! További másfél
nap várakozásra volt szükség.
Reggel ugyan nem esett már, de szürke
kép fogadott. Viszont a szél jól
fújt, 15-20 csomós északkeleti.
Elsõ napi célpontunk a Dugi Otok
part feloli oldalán lévõ
kisváros Sali kikötõje volt.
Mivel a szél északkeletrõl
fújt, a rajtvonalat Sukosan elé,
de egészen a parttal szemközti Ugljan-sziget
közelébe telepítettük.
A kikötõ elé bója
került, így egy egészséges
másfél mérföldes cirkálással
kezdõdhetett a futam. Innen észak
felé kellett tartani, el Zadar elott,
és a Tri Sestrice szigeteknél
lehetett dél felé fordulni, majd
Ugljan nyugati partjai mentén vitorlázni.
A célt Iz Mali sziget déli végéhez
terveztük.
A futamra reggel
kiadott térkép pdf fájlban
itt...
Még szombat este kisorsoltuk, hogy a
kormányosok melyik csapatnál kezdenek.
Nekem a Sztárosok, a tavalyi gyõztesek
jutottak. Örültem, hogy Koltay Gusztival,
Gágival és a többiekkel mehetek,
hiszen tavaly mégis csak õk nyerték
ezt a versenyt! Nekem viszont ez volt az elsõ
nekirugaszkodásom Bavaria 44-gyel, és
ha belegondolok kerekes kormányt sem
forgattam még versenyen. Versenyrendezõként
sokat kormányoztam ilyen hajót,
de olyankor motorozni kell.
Azért a rajt elég jól sikerült.
Luvban a zsûrihajó mellett találtam
egy kis helyet, és sikerült jó
lendülettel beférni a többiek
fölé, így az elsõ
helyen kezdhettünk. Az Aquamarin jól
ment a friss szélben, és könnyû
volt ellépni a mellettünk rajtolóktól.
Sikerült jókor, jókat fordulnunk,
és szépen nõtt az elõnyünk.
Jó százméterrel a többiek
elõtt fordultunk, és szép
nyugodtan húztuk a spinnakert.
Életemben a szellemi csúcsomon
öt-hat éves koromban voltam, amikor
önállóan megtanultam olvasni
a bátyámtól kérdezgetve
a betûket. Azóta néha még
szikrázom egyet-egyet, de lényegében
hanyatlom.
Ilyen lett nekem ez a Skipper Kupa is. Ezen
az elsõ futamon még egy-másfél
órányit élvezhettem az
elsõ helyet. Szép nyugodtan hátszeleztünk
északnyugatra, el Zadar elõtt
az Ugljan távoli csücske felé.
Ahogy gyengült a szél Székely
Tonyó az Opal-lal egyre közelebb
került. Sejtettem, hogy baj lesz, ha a
forduló elõtti kilóméteren
hátulról jön egy frissülés.
Persze hogy jött! Azzal Tonyó mélységet
gyûjtve rohant be a szél alatti
oldalunkra, amit még a gyegébb
szélben nem tudtunk követni. Õk
a hátszéltengelyben maradva halzoltak.
Én kivártam, és kicsit
raumosabbra vettem az irányt, hogy a
halzolás után élesebben
vitorlázva visszakerülhessünk
eléjük. Sajnos ehhez hiányzott
egy-két méter. Õk fordultak
elsõnek a sziget csücskénél,
és hamarabb kijutva a takarásból,
el is húztak.
A túloldalon a megeredõ esõben
a szél tovább gyengült. Ez
nekem maga volt a rémálom. A kormányon
semmi erõ, a génuára rátapadtak
a jelzõszálak, fogalmam sem volt,
hogyan kéne jól vezetni. Túl
préselek, vagy nagyon leesek? Az biztos,
hogy álltunk, és én nem
éreztem a hajót. Szépen
utoléretek Detre Zsolték és
Tuss Miklósék is. Egyik alattunk,
másik felettünk “száguldott”
el, én meg csak ültem, mint egy
puffadt úrivezetõ. Nem szép
dolog ilyet tenni egy szemüveges emberrel!
Pláne esõben, amikor zuhanyzófalon
át nézi a világot!
A Rivanjski Kanal végénél,
a szigetek közül kiérve az
addig eszelõsen pörgõ, becsíkosodott
szél teljesen elállt. Ott parkoltunk
egymás mellett Tuss Miklósékkal,
és a mûszerek nullákat jeleztek
egy jó negyedórán keresztül.
A mögöttünk lévõ
két hajó persze próbálkozott.
Detre Szabolcsék északra húztak,
Gömöry Paliék délre.
Mi álldogáltunk a lavórban,
míg õk a maradék széllel
lassan, de biztosan haladtak. Elõször
délnyugatról jött egy kis
bríz, amivel Gömöry, tõlünk
leprásoktól pár száz
méteres távolságot tartva,
szépen megkerült minket. Mi a szélkaranténban
olyan mozdulatlanul álltunk, hogy az
érkezõ elsõ fuvallat elõbb
hátszélig lefordította
az álló hajót, mire lett
annyi sebessége, hogy kormányozhatóvá
váljon.
Tuss jobbra próbált menekülni
a gödörbõl, mi balra. Az újabb
szél onnan érkezett, és
vele közeledett Detre Szabolcs is. Idõközben
a rendezõség pályát
rövidített, ám így
is még cirkáltunk addig egy jó
órányit.
A szelet
elverõ esõ elállt, és
a szél kellemesen visszafrissült.
A már széthúzódott
mezõny szépen újra összejött,
igaz ketten biztos elõnnyel viaskodtak
a futamgyõzelemért.
Zsolt már vezetett is, ám a befutó
elõtt Tonyó visszavette az elsõ
helyet. Mi megközelítettük,
de komolyan nem veszélyeztettük
Gömöry Paliékat. Mögöttünk
Szabolcs és Miklós megküzdött
az ötödikért, amit végül
Detre csípett el, egy hajóhossznyival.
Este még jól megáztunk
az egyébként kellemes, kedves
Sali mólójánál állva,
viszont az étteremben finomak voltak
a halak. A szakácsnõ ugyan szerelmes
lehetett, és külön megsózott
sós vízben fozött mindent,
de sebaj. Ide a szigetre hajóval hozzák
a sört is. Hát ne kelljen már
visszavinni!
Ruji