Az ötödik
nap
Hramináig
Az
ötödik nap regelén borús idõre
ébredtünk. A barométer szépen elindult
lefelé, és az idõjárás elõrejelzések
is erõsödõ szeleket ígértek,
esõvel. Ismét jöttek-mentek a zivatarok,
hol felettünk, hol csak a látóhatáron.
A
reggeli kormányosértekezleten röviden kitértünk
az elõzõ napi vitákra, de miután
Ervin elmndta, hogy meggyõzõdött arról,
hogy az ellenfél nem motorozott, a dolog lezárult.
Mindenesetre igyekeztünk olyen pályát kijelölni,
ahol az ellenfelek mindvégig egymás látóterében
maradnak. Tavaly, amikor errefelé vitorlázott
a mezõny, a szigetek között szabadon lehetett
navigálni. Most mindenkinek balkéz felõl
kellett elhagyni a kis Komorica-szigetet, és a Zmajanski-,
majd pedig a Zirjanski Kanalon hajózni. A Tijat-sziget
déli csücskénél lehetett volna befutó,
de sejthetõ volt, hogy a szél elegendõ
lesz a teljes táv jó levitorlázásához.
Az
ötödik futam útvonala (pdf fájl, 159
kB)
A
rajtot a Rogoznica mögött lévõ öbölbe
terveztük, ám ezen a kihajózás után
módosíttunk. A szél akkor nagyon csíkos
volt, és nem szerettem volna, ha a futam azon dõl
el, hogy a rajt után ki tud szerencsésebben átvergõdni
a part okozta szélcsendes csíkokon. Könnyen
elõfordulhatott volna, hogy valaki egy kis mázlival
már ott behozhatatlan elõnyre tesz szert. Ezért
elindultunk az útvonalunkon elõre Primosten felé.
A rajtvonalat végül az ominózus Maslinovik-sziget
közelébe raktuk ki. Innen egy rövid cirkálásra
nyílt lehetõség a part felé, majd
a bója kerülése után elõkerülhettek
a spinnakerek.
A
szél egyre jobban frissült, bár az erejét
elverte egy-egy zápor. Ez történt a rajtnál
is. Körülbelül kettes szélben vághatott
neki a mezõny. A verseny eddigi legjobb, legszorosabb
rajtja volt ez, a hajók olyan szorosan és pontosan
vitorláztak át a vonalon akár egy olimpiai
kishajós mezõny.
|
|
|
A
rajtnál az esõben legyengült a szél |
Buckó Istvánék jobbra húztak
a frissülésért |
|
Pompásan
rajtolt a Lutter-csapat, és a Buczkó István
irányította szolnoki egység is kitett magáért,
így ez a két hajó fordult elsõként
a bójánál. A hármasra frissülõ
szélben parádésan, négy-öt
másodperc alatt fenn volt és már dagadt
is Ervinék spinnakere, így azonnal megugrottak.
Annál is inkább, mert a szolnokiak "répát
húztak" (vagyis a spinnaker egyszer megtekeredett
felhúzás közben), így megküzdöttek
vele, mire rendbe hozták. Ezalatt visszaestek.
|
|
|
A
répa |
Hajók
a bója után, az Ametisztrõl nézve |
|
Fekete
Lászlóék ötven-hatvan méterrel
lemaradva fordultak a harmadik helyen, és nem húztak
azonnal spinnakert, hanem északabbra tartva igyekeztek
magasságot gyûjteni.
Rövidesen
õk is felhúzták a szép új
triradiál spinnakert,
és nagyon jól megindultak. A szél egyre
frissült, rövidesen húsz csomó fölé
erõsödött, ami kedvezett luvpozíciójukban,
hiszen a magasságuk lehetõvé tette , hogy
amikor szükséges, megfuttassák a hajót.
Kezdetben úgy tûnt, akár utól is
érhetik nagy ellenfelüket. Lutterékhoz képest
mintegy száz méterrel feljebb (a szél felé)
gyorsabban haladtak, és mivel mindkettjük iránya
a kerülendõ Komorica-sziget alá mutatott,
volt rá esély, hogy Ervinék nem tudják
majd érvényesíteni mélységüket,
amikor már a spinnakerek nélkül a sziget
felé fordulnak.
Ám
a szél tovább frissült, a pöffök
már a harminc csomót közelítették,
így egyre nehezebbé vált az éles
menet a spinnakerrel. Az Ametiszten gondok is támadtak,
és kénytelenek voltak "eldobnii a lészárat",
vagyis kilobogtatni a golyót. A vergõdésben
nagyon lelassultak, miközben a spinnakerével még
mindig jól boldoguló Smaragd megcsúszott
hozzájuk képest. Rövidesen mindkét
hajón lehúzták a golyókat, és
északabbra fordultak. Ekkor érvényesült
Lutter Ervinék alsó pozíciója, miáltal
élesebben és gyorsabban vitorlázhatak a
fordulópont felé. A Komorica-szigetnél
már biztos, többszáz méteres elõnyük
volt.
Ejtettek,
és ismét húzták a spinnakert. A
manõvert ezúttal is lenyûgözõ
könnyedséggel, villámgyorsan hajtották
végre. A spinnaker pillanatok alatt felért, és
egyetlen robbanással, további lobbanás
nélkül állt ki. Kár, hogy ezt nem
filmezte senki.
Jól
jöttek Buckó Istvánék, egyre közelebb
kerültek Fekete Lászlóékhoz. A verseny
ekkor már igazán a második helyért
kezdett kiélezõdni.
Mi
a rendezõhajóval teljes gázzal igyekeztünk,
hogy megelõzzük az élen vitorlázókat.
Az egyre frissülõ szélben gyorsuló
hajók nyomában komolyan aggódtunk, hogy
nem leszünk erre képesek (a meghibásodott
rendezõi gumimotorost is húznunk kellett). A génuánkat
is kibontottuk, hogy segítsen gyorsítani, ám
10 csomós sebességgel is éppen csak együtt
haladtunk velük. Szerencsére rövidesen a szél
változott valamelyest, illetve a pálya iránya
miatt is nyugatabbra kellett fordulniuk, így hátszélben
vitorlázva már lassultak egy kicsit. A Zirjanski-kanalon
végre eléjük kerültünk.
Siettünk
a Murter délnyugati csücskéhez, hogy az ott
lévõ három kis sziget (zátony) mögött
rajtvonalat telepíthessünk. Onnan nem láthattuk
a mezõnyt, ám az idõjárásváltozást
igen. Elõször is elállt a szél. Nálunk
rövidesen éppen az ellenkezõ irányból
kezdett fújni, mint korábban. Csak gyengén
lengedezett, és nagyon lassan terjedt délkelet
felé, ahol a mezõny ekkor már kissé
szétszóródva a szélcsendben álldogált.
Akár
újra is oszthatták volna a lapokat, bekövetkezhetett
volna egy "utolsó pár elõre fuss!"
figura, ám a szél határozottnak bizonyult,
és szembõl terjedt a versenyzõk felé.
Így az elsõk kaphatták meg elõbb,
és el is húztak, elõnyüket tovább
növelve. Pontosabban ezt tette a két nagy rivális
Közép-Magyarországi hajó, ám
nem sikerült ugyanez a szolnokiaknak. Az Észak-Alföldi
csapatot a meginduló cirkálásban éppen
fõ ellenfelük, az azonos régióból
valók elõzték meg. Hogy hol, és
miként, nem tudom, mert mi a szigettõl nem láthattuk,
a parton pedig elmulasztottam ezt megkérdezni.
Idõközben
a Magyar Adria Yacht Club hajója jelezte, hogy kiáll.
Domján László megbetegedett, és
magas lázzal feküdt a kabinban, így inkább
bevonták vitorláikat, és motorral hazafelé
igyekeztek.
Lutter
Ervinék biztosan gyõztek, Fekete Lászlóék
a második helyen érkeztek. Harmadikok voltak Herbert
Ruppék, akikél többen váltották
egymást a kormánynál, míg Buckó
Istvánék csak a negyedik helyen futottak be. Hosszú
szünet után vitorlázott át a célvonalon
a Sajtó jókedvû csapata, majd a Dél-Alföldi
egység, akik - ne feledjük - spinnaker nélkül
vitorláztak, ami ezen a futamon behozhatatlan hátrányt
jelentett.
A
Murter-szigetet megkerülve behajóztunk Hramina rendkívül
védett és barátságos kikötõjébe
(ahol talán az Adria legjobb zuhanyzója van).
Meglepetésemre
bárkivel beszéltem, arról áradozott,
hogy milyen remek futam volt ez. Pedig nem csodálkoztam
volna, ha a rajtnál kellemetlen esõ, vagy a szél
leállása és irányának nagy
váltása miatt egyesek - különösen
a pórul jártak - mérgelõdtek volna.
De még a szolnokiak közül is többen azt
mondták, hogy élvezetes menet volt, annnak ellenére,
hogy olyan rosszul sült el számukra a nagy szélforduló.
Viszont õk érték el a csúcssebességet!
Buckó Pista hitetlenkedve mondta, hogy (ha jól
emlékszem) 11,2 csomós sebességgel is vitorláztak
a mûszerük szerint, aminek a pontos kalibrálásában
ezért kételkedett. Ám a navigációs
mûszerekkel alaposan felszerelkezett budapestiek megnyugtatták.
Õk GPS-szel is 10,9 csomót mértek, márpedig
az igazán pontos mérés.
Egyébként
a befutónál erõs vízáramlat
volt, délkeletrõl északnyugat felé,
ami érdekes helyzetet okozott. A zsûrihajót
lehorgonyoztuk. A szél északkeletrõl fújt,
ám a Zafír az áramlat miatt nem fordult
be, a tükre nézett a szél felé, miközben
a horgonykötél a hajó alá futva feszült.
Sõt, amikor a szél északiasodott, és
kezdett oldalba kapni minket, a hajó akkor sem kezdett
elfordulni. Érdekes lehetett volna, ha valamelyik navigátor
messzirõl minket nézve a hajónk helyzetébõl
következtetett volna a szélirányra!
|
|
|
A
Lux a rajt elõtt Primosten közelében |
A harmadik futamgyõzelmüket szerezték
|
|
Az
összetett versenyben érdekes helyzet állt
elõ az utolsó futamra, ahol minden eldõlhetett.
Lutter Ervinék három elsõ és két
második hellyel vezettek, míg Fekete Lászlóéknak
két elsõ és három második
helyük volt. Ám ha az utolsó futamon fordul
a kocka, teljes pontazonosság, és az azonos helyezések
miatt abszolút holtverseny alakul ki. Ez mégis
Fekete Lászlóéknak kedvez, mert ilyen esetben
a Nemzetközi Vitorlás Szövetség versenyszabályai
szerint (amely a versenykiírásban meghirdetve
a Köztársaság Kupán is az érvényes
szabály) az utolsó futamon elõrébb
végzettet illeti az összetett verseny elsõ
díja. Ez azt is jelentette, hogy számukra csak
az elsõ hely hozhatott gyõzelmet. Viszont bárki
más nyeri az utolsó futamot, az Lutter Ervinék
diadalát jelenti.
Izgalmas
utolsó napunk ígérkezett hát!
|
|
A
Marina |
A
mezõnyünk a kikötõben |
Folytatás:
Az utolsó nap
Info:
e-mail: charter@may-club.hu, telefonon: (1)
2693-584