A hatodik
nap
A döntõ
futam
Reggelre
bedurvult a bóra, és fogva tartott minket Hramina
kikötõjében. A mólónál,
védett helyen állva is rendszeresen harminc csomó
fölé kúsztak a szélsebesség-mérõ
értékei. Ráadásul utolsó
futamnak egy olimpiai rendszerû háromszög
pályát terveztünk, vagy ide a Murter-sziget
és a part közé esõ területre,
ahol ideális helyünk lett volna, vagy Sukosan elé,
ha reggel még nincs megfelelõ szél. Nos,
a szél nem túl kevés, de túl sok
volt. Senki sem morgott, amikor halasztottunk, és inkább
a várakozást választottuk.
Nem
kellett állandóann újabb kormányosértekezleteket
összehívnunk, mert a hajók szinte egymás
mellett álltak, így mindenkit könnyû
volt értesíteni, amikor a várakozást
tovább nyújtottuk. Egy olyan versenyen, ahol a
csapatok a saját hajóikkal indulnak, talán
rajtolhattunk volna, aztán mindenki eldönti, akar-e
kockáztatni a részvétellel. Ám egy
charterversenyen se a Magyar Adria Yacht Club hajóit
feleslegesen kockáztatni, se a kiélezett verseny
miatt a csapatokat belehajszolni a könnyen anyagi kárral
járó menetbe, nem akartam. A hajók biztosítása
ugyan fedezi a károkat, ám a versenyzõk
akkor is elvesztik a biztosítási önrészt,
vagy kisebb kár esetén annak egy részét.
Ráadásul ebben az idõben feltehetõen
csak a két elsõségre esélyes csapat
vállalta volna a rajtot.
Denis
is egyetértett a halasztással, de bíztatott
azzal, hogy ha gyengül a szél érdemes elindulnunk,
mert Sukosan elõtt általában gyengébb
a bóra, mint itt Hraminában.
Tizenegy
óra felé a szél gyengülni kezdett,
dél felé közeledve átlagosan csaknem
tíz csomót vesztett erejébõl, ezért
útnak indultunk. Az orral szélirány felé
álló hajóinknak okosan, megfelelõ
sorrendben kellett indulniuk. Elõbb Fekete Lászlóék,
majd Herbert Ruppék távoztak, tanítani
valóan biztonságos módon. Kötelekkel
segítve húzták elõrébb és
szél felé hajóikat, hogy minimálisra
csökkentsék a szél alatti hajókra
csúszás kockázatát.
Sukosan
felé motoroztunk, készen arra, hogy ha kedvezõvé
válnak a körülmények, valahol út
közben telepítjük a pályát. Biograd
felé közeledve a szél olyan markánsan
gyengült, hogy rövidesen azon kezdhettem aggódni,
marad-e elegendõ a versenyzéshez. Túl kellett
jutnunk a Biograd elõtti szigeteken, ahhoz, hogy megfelelõ
méretû pályára legyen helyünk.
Nem várhattunk vele, amíg a Sukosan elõtti
vizekre érünk, mert a szél egyre halványabb
lett.
Az
olimpia pálya rajza (pdf fájl, 38 kB)
A
versenybõl elõzõ nap kiállt Biró
Gáborék is eljöttek elénk Sukosanból,
így hajójukkal õk horgonyoztak le a raumbójának,
míg a másik két pályajelet mi raktuk
ki. A szél egyesre gyengült, ezért alig több,
mint egy tengeri mérföldes, körülbelül
két kilométeres cirkálószakoszt
jelöltünk ki az izgalmasnak ígérkezõ
kora délutáni utolsó futamra.
Amint
az várható volt, Ervinék igyekeztek már
a rajt elõtt mindent megtenni azért, hogy kezükben
tartsák a helyzetet. Akár egy klasszikus párosversenyen
folyamatosan ellenfelük és a rajtvonal között
helyezkedtek. Mivel csak abban az esetben volt veszélyben
az elsõ helyük, ha Fekete Lászlóék
futamot nyernek, két lehetõségük volt:
úgy vitorlázni, hogy mindenképp ellenfelük
elõtt legyenek, vagy megakadályozni azt, hogy
futamot nyerjenek. Mindkét változat megvalósítására
alkalmasan helyezkedtek a rajt elõtti percekben.
Fekete
Lászlóéknak ennek megfelelõen létfontosságú
volt, hogy ellenfelük õrzésébõl
kiszabadulva, náluk jobban rajtoljanak, és szabadon
hajthassanak a futamgyõzelemért. Az õ fõ
esélyük az volt, ha sikerül a rajtnál
a többi, vagy legalább egy harmadik hajó
helyezkedését kihasználva egy szituációt
idõben a maguk javára fordítaniuk.
Szerencséjük
volt, adódott egy helyzet, amit kihasználhattak.
A
döntõ rajtszituáció ábrákkal
(pdf fájl, 45 kB)
A
gyenge szélben a rajthajó szél felõli
oldalán lobogtatva csorgott, szinte állt a két
ellenfél. Elõl Ervinék (az 1-es rajtszámú
hajóval), két hajóhosszal hátrébb
Laciék (15), Az utolsó percben Futaky Gézáék
(22-es rajtsz.) közelítettek feléjük,
szintén jobbcsapáson. A többi hajó
is jól, idõben érkezett a rajtvonalhoz,
ám õk nem befolyásolták a párharcot.
Fekete
Laciék jól vették észre a lehetõséget.
Amikor Gézáék már tisztán
elõttük, és Ervinék alatt jártak,
határozottan megindították a hajójukat,
és beejtettek az elõttük haladó szél
alatti oldalára.
Ervinék
azonnal reagáltak, ám dolgukat megnehezítette
a rajthajó közelsége (egyszerre kellett megindulniuk
és szél alá esniük), sõt még
annak a veszélye is fennállt, hogy nem férnek
be a rajthajó és Futakyék közé.
Utóbbiak, ha keményebbek, még talán
ki is szoríthatták volna õket.
Az
is sokat számított ebben a helyzetben - és
ez is Laciék szerencséje volt -, hogy éppen
a versenyzésben, a bonyolult rajthelyzetekben legjáratlanabb
csapat keveredett kettejük közé.
Mintegy
tíz másodperccel a rajtlövés elõtt
értek a rajthajó tükréhez. Legalul
Laciék, még kissé hátrébb,
de a három hajó közül a legjobban felgyorsulva,
Gézáék kettejük közé szorulva
kissé riadtan és lassulva, szél felõl
pedig Ervinék. Futakyékra természetesen
mindkét hajóról hevesen kiabáltak,
mert mindkettejüknek érdeke volt, hogy ne változtasson
az irányán. Laciéknak, hogy kibújjanak
alóluk, Ervinéknek oedig azért, nehogy
korai rajtra kényszerüljenek.
Fekete
Laci legénységének minden tagja kiabált,
többek között azt is, hogy "bekbord!!!",
amit Gézáéknál jó eséllyel
senki sem értett, de riasztó lehetett. Valójában
ez a németbõl a balatoni vitorlásnyelvbe
alakulva azt jelenti, hogy jobbcsapás, aminek az égvilágon
semmi értelme nem volt, hiszen mindenki jobbcsapáson
vitorlázott. Mindenestre a nagy zajjal elérték,
hogy a két õrülten hajtó csapat közé
keveredett Dél-Alföldiek valóban nem is tettek
semmit, így mire megszólalt a rajtot jelzõ
duda, mindketten megkerülték.
Ám
Fekete Laciéknak sikerült a vonalra érve
biztos szél alatti pozíciót kialakítaniuk,
azaz kicsit lejebb, de elõrébb voltak Lutter Ervinéknél.
Ebbõl a helyzetbõl a szél alatti hajó
szinte védhetetlenül jobb sebességgel kicsúszik
és elõnyre tesz szert. Ez történ ezúttal
is. A verseny, mint késõbb kiderült, ezen
a rajtszituáción dõlt el.
|
|
|
Egymás
kergetése már a rajt elõtt |
Közel
a rajthajóhoz Ervinék, mögöttük
ejt és indít az ellenfél |
A
Lutter-csapat befért Futakyék fölé,
mögöttük, alul jó tempóban
jönnek Feketéék (csak a hajóorr
látszik a képen). |
|
|
|
Futakyékat
alulról, felülrõl kikerülik a
vetélkedõ felek. Legfölül a szolnokiak
érkeznek a vonalra. |
A
Fekete csapat a biztos szél alatti helyzetben... |
...fokozatosan
kicsúszik Lutterék elé. |
Amikor
Ervinék balcsapásra fordultak, ellenfelüknek
már bõ hajóhossznyi elõnye volt,
és õk is azonnal fordulva igyekeztek szoros fogással
kihasználni helyzetüket. A két ellenfél
hosszan jobbra húzott. Mivel a szél a pálya
bal oldalán volt frissebb, Lutter Ervinék igyekeztek
jobbra csalogatni ellenfelüket, hogy ezalatt valaki balra
igazítva elõnyre tehessen szert. Hiszen ha Feketéék
nem nyernek futamot, nekik az is elég az összetett
elsõ helyezés megtartásához.
Igen
ám, de balra csak Futaky Gézáék
tartotak, akik nagy hátrányba kerültek a
rajtnál, illetve a cirkálószakasz felénél
a Tisza-taviak húztak át arra. Utóbbiak
fel is jöttek a két budapesti hajóra, kis
szerencsével vezethettek volna. Végül azonban,
közel a két élen vitorlázóhoz,
de csak harmadikként érkeztek a bójához.
Feketéék
elsõnek fordultak, és spinnakerük szinte
azonnal fenn volt. Hasonlóan szépen kezelték
a vitorlát Lutterék is, ám két-három
hajóhosszal hátrébb. Mindenesetre mindkét
hajó azonnal meglépett a harmadiktól, akik
kevésbé összeszokottak, és több
idejükbe telt a golyó felhúzása.
|
|
|
Az
elsõ bójavétel |
Feketéék
elõnye nõtt a raumszakaszon |
Az
elsõ három a második raumban |
Ettõl
kezdve Lutter Ervinéknek nagyon kevés esélyük
maradt arra, hogy utolérjék ellenfelüket,
és megakadályozzák a futamgyõzelemben.
Raumban Feketéék elõnye megduplázódott,
majd a cirkálószakaszon is távolodtak az
elõlrõl frissülõ szélben. Az
utolsó esélyt az jelentette, ha a hátszélszakaszon
gyengül a szél, és esetleg egy érkezõ,
lassan terjedõ frissüléssel utolérik
a vezetõ hajót. Ám Fekete Lászlóék
szerencséjére éppen egy frissülésben
kezdték a hátszelezést, így ez a
halvány esély is elveszett Ervinék számára.
A szél kitartott, valamelyest talán erõsödött
is az utolsó cirkálószakaszra, így
az Ametiszttel versenyzõknek más dolguk nem akadt,
mint az ellenfél és a célvonal között
maradva cirkálni, és felkészülni az
ünneplésre.
|
|
|
A
hátszélszakaszra már... |
...behozhatatlan
különbség alakult ki. |
Az
Ametiszt a cél elõtt |
Így
hát a második Köztársaság Kupa
eseménydús futamait egy ilyen izgalmas és
látványos vetélkedés zárta.
Méltó befejezés volt, igazi, színtiszta
versenyvitorlázás. Ráadásul ennél
szorosabb végeredmény (teljes pont- és
helyezésazonosság, amikor az utolsó futam
sorrendje dönt) nem létezik.
A
kupát a védõtõl elhódította
a kihívó, ám az továbbra is a Közép-Magyarországi
régióban maradt. Jó verseny volt, és
reméljük jövõre, 2005 májusában
még izgalmasabb lesz, még több jó
csapat részvételével. Talán addigra
már minden régióból érkeznek
kihívók.
Érdemes
már most elkezdeniük a csapat szervezését
és a felkészülést, mert immár
másodszor bizonyosodott be, hogy Köztársaság
Kupát csak magas színvonalú vitorlásteljesítménnyel
lehet nyerni.
Köszönjük
a résztvevõk produkcióját, a szép
versenyeket, a jó játékot.
Ruják
István
A
díjkiosztó
Info:
e-mail: charter@may-club.hu, telefonon: (1)
2693-584