Versenykiírás
Útvonal
Résztvevõk
Eredmények
Beszámolók
Képek
Emlékek - 2003

A negyedik nap

Rogoznicáig

Féltávra értünk, és következett a negyedik nap, a leghosszabb, legfárasztóbb futam. Ez okozta, vagy a világ, amiben otthon élünk? Nem tudom, de ez lett az verseny, amely a legtöbb indulatot kavarta, amely vádaskodást, és rossz közérzetet hozott. Értelmetlenül és feleslegesen.

Azért ne higgye senki sem, hogy ez egy fekete nap volt. Csak éppen a napnak errõl az oldaláról akad több elmondanivaló. Viszont jó szelünk fújt, élvezetes vitorlázás jutott a versenyzõknek, és akadt akinek csodálatos sikerélményben volt része. Itt vált a verseny igazán komollyá. Ráadásul egy szép helyrõl, ismét egy barátságos kikötõbe és kisvárosba érkeztünk. Ez persze Dalmáciában azért nem nagy kunszt.

A nap ismét motorozással kezdõdött, mivel a rajtot az Opat-zátony közelébe terveztük, hogy aztán az átjárón átvitorlázva megkezdõdhessen a hosszú, mintegy harminc mérföldes menet Rogoznicáig.

A negyedik futam útvonala (pdf fájl, 195 kB)

Megfelelõ helyet kerestünk a rajtvonal telepítéséhez (ahol biztosan fogott a hajónk 40 méteres horgonylánca), úgy, hogy ne kelljen kerülõbóját is raknunk, hanem az átjáró elérésehez rövid cirkálásra legyen szükség.

Rövid cirkálás rajt után
Az átjárón túl hosszú jobbcsapásos menet kezdõdött
Az élboly

A rajt most mindenkinek elég jól sikerült, majd egy rövid kreuz következett az átjáróig. A Smokvica sziget túloldalán, a nyílt vizen aztán egyre frissülõ szélben, hosszú jobbcsapásos menetben vitorlázott a mezõny. Fekete Lászlóék rajtja gyengébbre sikeredett, így ismét Lutter Ervinéknek voltak jobb lapjaik, és õk élve a lehetõséggel magabiztosan húztak el. Nagy meglepetést keltett, hogy a Dél-Alföldi hajó az élbolyban vitorlázott. Sõt! Futaky Gézáék a negyedik-ötödik mérföld megtételekor rövid ideig talán még az elsõ helyet is magukénak mondhatták.

Az úton kijelöltünk egy ellenõrzõ pontot, hogy befuttathassunk, ha szükséges, ám látszott, hogy a friss szélben erre nem lesz szükség.

Körülbelül féltávtól már cirkálni kelett a szigetek között. A Lutter-csapat biztosan vezetett, míg nagy ellenfelük csak a harmadik-negyedik helyen vitorlázott. Az ellenõrzõ pont után, a szigetek közül a nyílt vízre érve Fekete Laciék érdekes manõverre szánták el magukat: spinnakert húztak!

Hát mit ne mondjak, a zsûrihajóról nézve elsõre finoman szólva is elmeháborodott ötletnek tûnt, ám õk sokkal jobban tudták, mire képes a különlegesen jól szabott spinnaker. A gólyó szél felõli alsó sarkát, amúgy gennakeresen egészen a hajó orra közelébe húzták, és úgy viselték a vitorlát. Meglepõ módon jól - persze az elõttük levõnél lényegesen tompábban, ám elég gyorsan - tudtak haladni. Tíz-tizenöt perces menet után a frissülõ szélben le kelett húzniuk, de lényegében nem vesztettek sokat a többiekhez képest. Viszont elértek valamit, ami késõbb döntõ fontosságúvá vált: a cirkáló hajók között a mezõny bal oldalára kerültek. Ez tudatos lehetett, hiszen ésszerû volt a part felé közeledve arra törekedni, hogy a féloldalas cirkálásban, amely lényegében jórészt jobbcsapásos menetekbõl állt, alsó hajóként mielõbb a part közelébe érjenek.

És következtek a sok vitát kavart utolsó mérföldek. Sokat gondolkoztam azon, miként írjam le az esetet. Legyek szenvtelen mesélõ, aki nem foglal állást, és vigyáz mindenkinek a lelkére? Inkább ne! Akkor is egyértelmû véleményem volt az esetrõl, amit azóta sok adat bizonyít is. Így hát a következõ sorok nem fognak mindenkinek tetszeni.

Három hajó nyomvonala: Lutterék - piros, Fekete Laciék - kék, a Tisza-taviak - zöld

Az élen magabiztosan, biztos elõnnyel vitorlázott a kupavédõk hajója. A szigetek közül kiérve a Tisza-taviak egy rövidebb, majd egy hoszabb balcsapással délre, a nyílt tenger felé húztak. A part felé közeledve Lutter Ervinék is dél felé igazítottak, míg Fekete Lászlóék és Futaky Gézáék jobbcsapáson kitartva a part felé törekedtek. A harmadik-negyedik helyen vitorlázó szolnokiak is dél felé tartottak.

Az alsó hajók néhány percre eltûntek a dél felé igazítók szeme elõl, amikor a Maslinovik-sziget mögött vitorláztak. Amint a képen, amely három hajó nyomvonalát ábrázolja jól látható Ervinék és Laciék eltérõ utat választottak, és csak a Rogoznicai öböl bejárata elõtt értek ismét egymás közelébe. Ezalatt a Smaragddal vitorlázó Lutter-csapat bõ mérföldes elõnye két hajóhosszra csökkent, amit a gyengülõ szélben a célvonal felé cirkálva már megtartottak, sõt valamelyest növeltek is.

Befutáskor nem örvendeztek különösebben újabb futamgyõzelmük felett, hanem kérdezték, hogy mit szólunk mindehhez, és nem gondoljuk-e, hogy ellenfelük motorozott a sziget takarásában. Óvást nem jelentettek be.

A harmadik helyre biztos elõnnyel, és rendkívül boldogan érkezett a Dél-Alföldi csapat. Örömük és büszkeségük jogos, és érthetõ volt. Gondoljunk csak a pólójukon viselt feliratra: "absolute beginners".

Negyediknek Buczkó Istvánék vitorláztak a célba. Az ötödik helyre jelentõsen lemaradva a Tisza-taviak érkeztek, akik annyira rosszul jártak a délre húzásukkal, hogy a MAY Club csapata, akik szintén a sziget északi oldalán elvitorlázva a part felõl érkeztek az öböl bejáratához, csaknem utolérték õket. Hetedik ezúttal a Sajtó hajó lett, akik néhány perc híjján csaknem két órával többet töltöttek a vizen, mint a gyõztesek.

Ervinék a parton is elég barátságtalanul viselkedtek fõ ellenfelükkel, és csalással, motorozással vádolták a másik Közép-Magyarországi csapatot. Erre aztán ráharaptak más hajókon is. Többen kijelentették - ezt persze általában már nem szemtõl-szembe -, hogy ekkora hátrányt más módon ledolgozni nem is lehet, sõt úgy tudom olyan is akadt, aki már azt is látni vélte több mérföldrõl, ahogy a sziget mögül lobogó vitorlával száguldva elõbukkantak.

Óvás nem történt, így hát a dologgal a zsûrinek, vagyis Blénessy Barnának, vagy Denisnek hivatalosan foglalkozni nem kellett, ám a rendezõhajóra is eljutó szóbeszédek már nagyon bosszantóak voltak. (Akadt, amely nem csoda, hogy hozzánk is eljutott, mert sok decibeles hangerõvel szólt, annak megfelelõ ordenáré stílusban. Megint a maligán.) Félreértés ne essék: nem Ervinék kiabáltak, ám õk indították útjára a szóbeszédet, a vádaskodást.

A dolog annál inkább bosszantó, mert egy tapasztalt vitorlázó számára nyilvánvaló, hogy mi történt. Jellemzõ módon minél tapasztalatlanabb (versenyvitorlázásban tapasztalatlanabb) ember szólt a kérdéshez, annál határozottabban állította: fizikai képtelenség vitorlázva behozni ekkora hátrányt. Akinek módomban állt, igyekeztem elmagyarázni mi történt, ám az igazság (vagy mondjuk úgy, a lehetõség magyarázata) nem érdekelte azokat, akiknek vérbe hittyent a szemük, meg azokat sem, akik a lelkük mélyén élvezik az ilyen szituációkat, mert ugye történik valami. Olyan életszagú, nem igaz? Hát szerintem csak amolyan Való Világ szagú. A dilettantizmus örömteli tempózása a maga teremtette mocsárban. Vagy túl keményen fogalmazok? Nem hiszem. Sokkal keményebb, ha valakiket csalással vádolnak indulatból, bizonyíték nélkül, és fõleg a hozzá nem értés magabiztosságával.

Aki sokat versenyzett, az valószínûleg szintén hosszú jobbcsapáson mielõbb a partközelbe törekedett volna. Egyrészt ott a szárazföld hatására a szél irányt változtat, és gyakori, hogy a part közelében "felpörög", miáltal meglepõen pozitív takkokat lehet húzni. Másrészt a tengeren oly gyakori áramlatok is megváltoznak ott. Érthetõ módon a part mentén lecsökkennek. Nem tudom, hogy arrafelé milyenek az áramlatok, ám a szél irányát és a part formáját figyelembe véve hosszú jobbcsapáson a part közelébe húzni ésszerû döntés volt. És az eredmény õket igazolta. Nem csak az Ametiszt faragta le a hátrányát a Smaragddal szemben, de a Futaky-csapat is fölényessé tette a harmadik helyét. (Persze akadt, aki ezért úgy vélte, hogy õk is motorozhattak). De ha más nem, legalább az elgondolkoztathatta volna a vádaskodókat, hogy az északról érkezõ Biró Gáborék nagy hátránya is lecsökkent a déli slágot húzó Tisza-taviakkal szemben.

Ám ha nem elegendõek az észérvek, annak kell lenni a GPS-es nyomvonalaknak, amelyeket persze nem ott helyben, de azóta dolgoztak fel a megvádoltak, illetve, amelyeket a Cason Rt. által a hajókra adott mûholdas online nyomkövetõ adataiból nézhettem meg. Ez utóbbi lehetõség ott is a rendelkezésünkre állt volna, ha valaki hivatalos óvást ad be. Anélkül, viszont nem éreztem szükségét, hogy a néha akadozó GPRS-kapcsolat mellett órákig ezzel küszködjek.

Egyébként a megvádoltak még aznap este megmutatták a számítógépük által a GPS navigációs adatokból rögzített, õket igazoló nyomvonalukat az ellenfél navigátorának, Szerafin Zoltánnak. Ennek hatására Lutter Ervin a másnap reggeli kormányosértekezleten elmondta, hogy megbizonyosodott arról, hogy nem történt csalás (bocsánatot nem kért), ám addigra a szóbeszéd-lavina már görgött.

Az ominózus utolsó mérföldek: a kék vonal az Ametiszt, a piros a Smaragd útja (a képbe klikkelve a térkép nagyobb méretben is nézhatõ)

A nyomvonalakból jól látható, hogy mi történt, hová lett az egy mérföldnyi elõny. Természetesen a két vonal kiindulási pontjai nem azonos idõpontot jelölnek. Látható, hogy a Lutter-csapat, egy hosszú, tompuló, meglehetõsen negatív takkot húzott dél felé (amirõl a szigetek miatt nem is válthattak már vissza), majd a jobbcsapásos menetük is tompább volt, mint Fekete Laciék parthoz közelítõ csapása. Ráadásul kénytelenek voltak akkor is tovább húzni, amikor a szél fokozatosan szembefordult, hogy az öböl bejárata elõtt még a vészesen közeledõ ellenfél elé érjenek. Tehát húztak egy hosszú negatívot délre, aztán már nem is tehettek mást, mint hasonlóan negatív takkon jöjjenek az öböl felé.

Ezalatt az Ametiszten egyetlen, a part közelsége miatt kényszerûen húzott pár száz méteres balcsapásos takkot leszámítva, állandóan nekik kedvezõen forduló szelekben, pozitív vonalakon vitorláztak. A számítógép pontosan kiszámítja a találkozási pont után futott távolságaikat, és abból is kiderül, hogy rövidebb utat tettek meg. Ott az egy mérföld.

Ha valaki még mindíg kétkedne, akkor mindehhez tegye hozzá azokat a képeket, amiket a Cason Mérnöki Rt. érdi központjából rögzített nyomkövetõ programjából állítottam össze. Ebbõl látható, hogy a két hajó sebessége abban az idõszakban, amikor eltûntek egymás szeme elõl lényegében azonos volt, és a sebességgrafikon azt is megmutatja, hogy semmiféle gyorsítás (motorozás) nem történt.

A CASON térképei alapján készült sorozat

Aki pedig ezek után nem kér bocsánatot a megvádoltaktól, és továbbra is állítja (vagy csak a "nem zörög a haraszt" módra bólogat), hogy Fekete Lászlóék nem vitorlázva, hanem motorozva hozták be hátrányukat, az számoljon el a saját lelkiismeretével és tisztességével.

Mi is tanultunk az esetbõl. Jövõre a Köztársaság Kupán (2005 május 7-14.) már nem online, hanem olyan offline rendszert kérünk majd a hajókra, amely a hajók helyzete mellett jelzi azt is, ha valaki gyújtást ad a motorra. Sajálatos, hogy erre szükség lehet. Játszani jövünk az Adriára, hiszen ez nem egy világbajnokság, vagy valamilyen vérre menõ pénzdíjas profiverseny. Szomorú, hogy nem elég elvárni a fair play-t a résztvevõktõl. Eddig nem gondoltam, hogy erre a mûszaki megoldásra nem csak az esetleg motort indítók ellen, de a nem csalók becsülete érdekében is szükség lehet.

A nagyobb baj az, hogy néhány olyan ember, akik korábban barátoknak, vagy haveroknak vallhatták egymást, és esetleg egy hajóban is versenyeztek a Balatonon, ezután már nem tudnak felhõtlenül beszélgetni egymással.

Ami azon a napon - persze sok itt fel nem sorolt szépség és élmény mellett - történt, nem a Köztársaság Kupa verseny, a rendezõség, vagy a vitorlázás hibája. Ilyen a világ, amiben élünk, és ettõl úgy látszik nem szabadulunk az Adrián, és kikapcsolódás közben sem. Pedig rajtunk múlna. Talán úgy fest a beszámolómból, hogy haragszom ezért? Úgy van!

Ruják István

A hosszú meneten Oswald éppen mélyen elgondolkodik
Befutóban elõl a Smaragd, mögötte jön az Ametiszt
A negyedik futam gyõztesei a célvonalon

Folytatás: Az ötödik nap

Info: e-mail: charter@may-club.hu, telefonon: (1) 2693-584