A negyedik
nap
Rogoznicáig
Féltávra értünk, és következett
a negyedik nap, a leghosszabb, legfárasztóbb futam.
Ez okozta, vagy a világ, amiben otthon élünk?
Nem tudom, de ez lett az verseny, amely a legtöbb indulatot
kavarta, amely vádaskodást, és rossz közérzetet
hozott. Értelmetlenül és feleslegesen.
Azért
ne higgye senki sem, hogy ez egy fekete nap volt. Csak éppen
a napnak errõl az oldaláról akad több
elmondanivaló. Viszont jó szelünk fújt,
élvezetes vitorlázás jutott a versenyzõknek,
és akadt akinek csodálatos sikerélményben
volt része. Itt vált a verseny igazán komollyá.
Ráadásul egy szép helyrõl, ismét
egy barátságos kikötõbe és
kisvárosba érkeztünk. Ez persze Dalmáciában
azért nem nagy kunszt.
A
nap ismét motorozással kezdõdött,
mivel a rajtot az Opat-zátony közelébe terveztük,
hogy aztán az átjárón átvitorlázva
megkezdõdhessen a hosszú, mintegy harminc mérföldes
menet Rogoznicáig.
A
negyedik futam útvonala (pdf fájl, 195 kB)
Megfelelõ
helyet kerestünk a rajtvonal telepítéséhez
(ahol biztosan fogott a hajónk 40 méteres horgonylánca),
úgy, hogy ne kelljen kerülõbóját
is raknunk, hanem az átjáró elérésehez
rövid cirkálásra legyen szükség.
|
|
|
Rövid
cirkálás rajt után |
Az átjárón túl hosszú
jobbcsapásos menet kezdõdött |
Az élboly |
A
rajt most mindenkinek elég jól sikerült,
majd egy rövid kreuz következett az átjáróig.
A Smokvica sziget túloldalán, a nyílt vizen
aztán egyre frissülõ szélben, hosszú
jobbcsapásos menetben vitorlázott a mezõny.
Fekete Lászlóék rajtja gyengébbre
sikeredett, így ismét Lutter Ervinéknek
voltak jobb lapjaik, és õk élve a lehetõséggel
magabiztosan húztak el. Nagy meglepetést keltett,
hogy a Dél-Alföldi hajó az élbolyban
vitorlázott. Sõt! Futaky Gézáék
a negyedik-ötödik mérföld megtételekor
rövid ideig talán még az elsõ helyet
is magukénak mondhatták.
Az
úton kijelöltünk egy ellenõrzõ
pontot, hogy befuttathassunk, ha szükséges, ám
látszott, hogy a friss szélben erre nem lesz szükség.
Körülbelül
féltávtól már cirkálni kelett
a szigetek között. A Lutter-csapat biztosan vezetett,
míg nagy ellenfelük csak a harmadik-negyedik helyen
vitorlázott. Az ellenõrzõ pont után,
a szigetek közül a nyílt vízre érve
Fekete Laciék érdekes manõverre szánták
el magukat: spinnakert húztak!
Hát
mit ne mondjak, a zsûrihajóról nézve
elsõre finoman szólva is elmeháborodott
ötletnek tûnt, ám õk sokkal jobban
tudták, mire képes a különlegesen jól
szabott spinnaker. A gólyó szél felõli
alsó sarkát, amúgy gennakeresen egészen
a hajó orra közelébe húzták,
és úgy viselték a vitorlát. Meglepõ
módon jól - persze az elõttük levõnél
lényegesen tompábban, ám elég gyorsan
- tudtak haladni. Tíz-tizenöt perces menet után
a frissülõ szélben le kelett húzniuk,
de lényegében nem vesztettek sokat a többiekhez
képest. Viszont elértek valamit, ami késõbb
döntõ fontosságúvá vált:
a cirkáló hajók között a mezõny
bal oldalára kerültek. Ez tudatos lehetett, hiszen
ésszerû volt a part felé közeledve
arra törekedni, hogy a féloldalas cirkálásban,
amely lényegében jórészt jobbcsapásos
menetekbõl állt, alsó hajóként
mielõbb a part közelébe érjenek.
És
következtek a sok vitát kavart utolsó mérföldek.
Sokat gondolkoztam azon, miként írjam le az esetet.
Legyek szenvtelen mesélõ, aki nem foglal állást,
és vigyáz mindenkinek a lelkére? Inkább
ne! Akkor is egyértelmû véleményem
volt az esetrõl, amit azóta sok adat bizonyít
is. Így hát a következõ sorok nem
fognak mindenkinek tetszeni.
|
Három
hajó nyomvonala: Lutterék - piros,
Fekete Laciék - kék, a Tisza-taviak - zöld |
Az
élen magabiztosan, biztos elõnnyel vitorlázott
a kupavédõk hajója. A szigetek közül
kiérve a Tisza-taviak egy rövidebb, majd egy hoszabb
balcsapással délre, a nyílt tenger felé
húztak. A part felé közeledve Lutter Ervinék
is dél felé igazítottak, míg Fekete
Lászlóék és Futaky Gézáék
jobbcsapáson kitartva a part felé törekedtek.
A harmadik-negyedik helyen vitorlázó szolnokiak
is dél felé tartottak.
Az
alsó hajók néhány percre eltûntek
a dél felé igazítók szeme elõl,
amikor a Maslinovik-sziget mögött vitorláztak.
Amint a képen, amely három hajó nyomvonalát
ábrázolja jól látható Ervinék
és Laciék eltérõ utat választottak,
és csak a Rogoznicai öböl bejárata elõtt
értek ismét egymás közelébe.
Ezalatt a Smaragddal vitorlázó Lutter-csapat bõ
mérföldes elõnye két hajóhosszra
csökkent, amit a gyengülõ szélben a
célvonal felé cirkálva már megtartottak,
sõt valamelyest növeltek is.
Befutáskor
nem örvendeztek különösebben újabb
futamgyõzelmük felett, hanem kérdezték,
hogy mit szólunk mindehhez, és nem gondoljuk-e,
hogy ellenfelük motorozott a sziget takarásában.
Óvást nem jelentettek be.
A
harmadik helyre biztos elõnnyel, és rendkívül
boldogan érkezett a Dél-Alföldi csapat. Örömük
és büszkeségük jogos, és érthetõ
volt. Gondoljunk csak a pólójukon viselt feliratra:
"absolute beginners".
Negyediknek
Buczkó Istvánék vitorláztak a célba.
Az ötödik helyre jelentõsen lemaradva a Tisza-taviak
érkeztek, akik annyira rosszul jártak a délre
húzásukkal, hogy a MAY Club csapata, akik szintén
a sziget északi oldalán elvitorlázva a
part felõl érkeztek az öböl bejáratához,
csaknem utolérték õket. Hetedik ezúttal
a Sajtó hajó lett, akik néhány perc
híjján csaknem két órával
többet töltöttek a vizen, mint a gyõztesek.
Ervinék
a parton is elég barátságtalanul viselkedtek
fõ ellenfelükkel, és csalással, motorozással
vádolták a másik Közép-Magyarországi
csapatot. Erre aztán ráharaptak más hajókon
is. Többen kijelentették - ezt persze általában
már nem szemtõl-szembe -, hogy ekkora hátrányt
más módon ledolgozni nem is lehet, sõt
úgy tudom olyan is akadt, aki már azt is látni
vélte több mérföldrõl, ahogy
a sziget mögül lobogó vitorlával száguldva
elõbukkantak.
Óvás
nem történt, így hát a dologgal a
zsûrinek, vagyis Blénessy Barnának, vagy
Denisnek hivatalosan foglalkozni nem kellett, ám a rendezõhajóra
is eljutó szóbeszédek már nagyon
bosszantóak voltak. (Akadt, amely nem csoda, hogy hozzánk
is eljutott, mert sok decibeles hangerõvel szólt,
annak megfelelõ ordenáré stílusban.
Megint a maligán.) Félreértés ne
essék: nem Ervinék kiabáltak, ám
õk indították útjára a szóbeszédet,
a vádaskodást.
A
dolog annál inkább bosszantó, mert egy
tapasztalt vitorlázó számára nyilvánvaló,
hogy mi történt. Jellemzõ módon minél
tapasztalatlanabb (versenyvitorlázásban tapasztalatlanabb)
ember szólt a kérdéshez, annál határozottabban
állította: fizikai képtelenség vitorlázva
behozni ekkora hátrányt. Akinek módomban
állt, igyekeztem elmagyarázni mi történt,
ám az igazság (vagy mondjuk úgy, a lehetõség
magyarázata) nem érdekelte azokat, akiknek vérbe
hittyent a szemük, meg azokat sem, akik a lelkük mélyén
élvezik az ilyen szituációkat, mert ugye
történik valami. Olyan életszagú,
nem igaz? Hát szerintem csak amolyan Való Világ
szagú. A dilettantizmus örömteli tempózása
a maga teremtette mocsárban. Vagy túl keményen
fogalmazok? Nem hiszem. Sokkal keményebb, ha valakiket
csalással vádolnak indulatból, bizonyíték
nélkül, és fõleg a hozzá nem
értés magabiztosságával.
Aki
sokat versenyzett, az valószínûleg szintén
hosszú jobbcsapáson mielõbb a partközelbe
törekedett volna. Egyrészt ott a szárazföld
hatására a szél irányt változtat,
és gyakori, hogy a part közelében "felpörög",
miáltal meglepõen pozitív takkokat lehet
húzni. Másrészt a tengeren oly gyakori
áramlatok is megváltoznak ott. Érthetõ
módon a part mentén lecsökkennek. Nem tudom,
hogy arrafelé milyenek az áramlatok, ám
a szél irányát és a part formáját
figyelembe véve hosszú jobbcsapáson a part
közelébe húzni ésszerû döntés
volt. És az eredmény õket igazolta. Nem
csak az Ametiszt faragta le a hátrányát
a Smaragddal szemben, de a Futaky-csapat is fölényessé
tette a harmadik helyét. (Persze akadt, aki ezért
úgy vélte, hogy õk is motorozhattak). De
ha más nem, legalább az elgondolkoztathatta volna
a vádaskodókat, hogy az északról
érkezõ Biró Gáborék nagy
hátránya is lecsökkent a déli slágot
húzó Tisza-taviakkal szemben.
Ám
ha nem elegendõek az észérvek, annak kell
lenni a GPS-es nyomvonalaknak, amelyeket persze nem ott helyben,
de azóta dolgoztak fel a megvádoltak, illetve,
amelyeket a Cason Rt. által a hajókra adott mûholdas
online nyomkövetõ adataiból nézhettem
meg. Ez utóbbi lehetõség ott is a rendelkezésünkre
állt volna, ha valaki hivatalos óvást ad
be. Anélkül, viszont nem éreztem szükségét,
hogy a néha akadozó GPRS-kapcsolat mellett órákig
ezzel küszködjek.
Egyébként
a megvádoltak még aznap este megmutatták
a számítógépük által
a GPS navigációs adatokból rögzített,
õket igazoló nyomvonalukat az ellenfél
navigátorának, Szerafin Zoltánnak. Ennek
hatására Lutter Ervin a másnap reggeli
kormányosértekezleten elmondta, hogy megbizonyosodott
arról, hogy nem történt csalás (bocsánatot
nem kért), ám addigra a szóbeszéd-lavina
már görgött.
|
Az
ominózus utolsó mérföldek:
a kék vonal az Ametiszt, a piros a Smaragd útja
(a
képbe klikkelve a térkép nagyobb
méretben is nézhatõ)
|
A
nyomvonalakból jól látható, hogy
mi történt, hová lett az egy mérföldnyi
elõny. Természetesen a két vonal kiindulási
pontjai nem azonos idõpontot jelölnek. Látható,
hogy a Lutter-csapat, egy hosszú, tompuló, meglehetõsen
negatív takkot húzott dél felé (amirõl
a szigetek miatt nem is válthattak már vissza),
majd a jobbcsapásos menetük is tompább volt,
mint Fekete Laciék parthoz közelítõ
csapása. Ráadásul kénytelenek voltak
akkor is tovább húzni, amikor a szél fokozatosan
szembefordult, hogy az öböl bejárata elõtt
még a vészesen közeledõ ellenfél
elé érjenek. Tehát húztak egy hosszú
negatívot délre, aztán már nem is
tehettek mást, mint hasonlóan negatív takkon
jöjjenek az öböl felé.
Ezalatt
az Ametiszten egyetlen, a part közelsége miatt kényszerûen
húzott pár száz méteres balcsapásos
takkot leszámítva, állandóan nekik
kedvezõen forduló szelekben, pozitív vonalakon
vitorláztak. A számítógép
pontosan kiszámítja a találkozási
pont után futott távolságaikat, és
abból is kiderül, hogy rövidebb utat tettek
meg. Ott az egy mérföld.
Ha
valaki még mindíg kétkedne, akkor mindehhez
tegye hozzá azokat a képeket, amiket a Cason Mérnöki
Rt. érdi központjából rögzített
nyomkövetõ programjából állítottam
össze. Ebbõl látható, hogy a két
hajó sebessége abban az idõszakban, amikor
eltûntek egymás szeme elõl lényegében
azonos volt, és a sebességgrafikon azt is megmutatja,
hogy semmiféle gyorsítás (motorozás)
nem történt.
A
CASON térképei alapján készült
sorozat
Aki
pedig ezek után nem kér bocsánatot a megvádoltaktól,
és továbbra is állítja (vagy csak
a "nem zörög a haraszt" módra bólogat),
hogy Fekete Lászlóék nem vitorlázva,
hanem motorozva hozták be hátrányukat,
az számoljon el a saját lelkiismeretével
és tisztességével.
Mi
is tanultunk az esetbõl. Jövõre a Köztársaság
Kupán (2005 május 7-14.) már nem online,
hanem olyan offline rendszert kérünk majd a hajókra,
amely a hajók helyzete mellett jelzi azt is, ha valaki
gyújtást ad a motorra. Sajálatos, hogy
erre szükség lehet. Játszani jövünk
az Adriára, hiszen ez nem egy világbajnokság,
vagy valamilyen vérre menõ pénzdíjas
profiverseny. Szomorú, hogy nem elég elvárni
a fair play-t a résztvevõktõl. Eddig nem
gondoltam, hogy erre a mûszaki megoldásra nem csak
az esetleg motort indítók ellen, de a nem csalók
becsülete érdekében is szükség
lehet.
A
nagyobb baj az, hogy néhány olyan ember, akik
korábban barátoknak, vagy haveroknak vallhatták
egymást, és esetleg egy hajóban is versenyeztek
a Balatonon, ezután már nem tudnak felhõtlenül
beszélgetni egymással.
Ami
azon a napon - persze sok itt fel nem sorolt szépség
és élmény mellett - történt,
nem a Köztársaság Kupa verseny, a rendezõség,
vagy a vitorlázás hibája. Ilyen a világ,
amiben élünk, és ettõl úgy
látszik nem szabadulunk az Adrián, és kikapcsolódás
közben sem. Pedig rajtunk múlna. Talán úgy
fest a beszámolómból, hogy haragszom ezért?
Úgy van!
Ruják
István
|
|
|
A
hosszú meneten Oswald éppen mélyen
elgondolkodik |
Befutóban
elõl a Smaragd, mögötte jön az Ametiszt |
A
negyedik futam gyõztesei a célvonalon |
Folytatás:
Az ötödik nap
Info:
e-mail: charter@may-club.hu, telefonon: (1)
2693-584