A harmadik
nap
Piskeráig
Napsütés, nyár, kék ég és
még kékebb, el se hiszem kék Adria, no
meg lágy szellõ. Kicsit túl lágy.
Azért ebben is lehet egy jó futamot csinálni!
Ezen
a napon Zut és Piskera között kellett hajóznunk.
Úgy gondoltam unalmas lenne szinte a tegnapi útvonalon
visszavitorlázni a Dugi Otok szárazföld felõli
oldalán. Sokkal szebb kívül, a nyílt
Adrián, vagy még visszabújva a Kornáti
külsõ szigetsorán hajózni. Ezért
a harmadik futam elõtt Zutról motorozással
kezdtük a napot, hogy a szûk átjárón
át eljussunk a Telascica elé, a Katina-öbölbe.
A
harmadik futam útvonala (pdf fájl, 173 kB)
|
|
|
Motorozás
a rajtterületre |
Ezen az átjárón át tilos vitorlázni |
Az átjáróban |
A
Katina-öbölben sem tombolt a szél, de legalább
jó irányból érkezett az a kis fuvallat.
Legalább is tehettünk egy normális rajtvonalat
a szélirányra merõlegesen, és nem
kellett kerülendõ cirkkálóbóját
telepítenünk.
A
rajt idejére - ha lehet - még gyengült a
szél. Ennek fõ kárvallottja a budapesti
Lux csapata lett. Lutter Ervinék nyolc-tíz perccel
az indulás elõtt messze a vonal alá kerültek,
és az éppen szinte teljesen leálló
szélben furcsa módon kísérletet
sem tettek arra, hogy közelebb kerüljenek. Ervint
állítólag a navigátor hívta
a navigációs asztalhoz valaminek a megbeszélésére,
és a fedélzeten maradtak ezúttal nem voltak
a helyzet magaslatán.
Akadt
persze megbeszélnivaló, hiszen a rajt után
az útvonal szabadon választható volt. a
versenyzõk tarthattak a szigeteken kívülre
is, ahol ugyan hosszabb útvonal várt rájuk,
ám várhatóan tisztább, frissebb
szél, vagy mehettek a Dugi Otok sziget partjai mentén,
a külsõ Kornáti-szigetsor takarásában,
ahol esetleg szélkihagyásoktól lehetett
tartani.
A
rajt elõtt akadt még egy affér. A Buckó
István vezette Észak-Alföldi hajó,
és a Sajtó-egység Hefkó Janó
irányításával balcsapáson
csorgott a rajtvonalon két-három perccel a rajtjelzés
elõtt, miközben Biró Gáborék
jobbcsapáson - útjogosan - közeledtek az
ellenkezõ irányból. A két csaknem
párhuzamosan haladó késõn észlelte
a szembe vitorlázót, és mivel szorosan
egymás mellett voltak nem tudtak hatékonyan kitérni.
Szerencsére nagyon gyenge szélben vánszorogtak
mindhárman, sõt az útjogos, ám tapasztalatlan
hajó megzavarodva megállt, és csendesen
várta, amíg a szabálytalankodók
szétváltak elõtte. Különösen
a szolnokiak kiabáltak felháborodottan, a Sajtó-csapatra
mérgesen, holott nekik, lévén balcsapáson,
ugyancsak jó elõre fel kellett volna mérniük,
hogy útjogossal találkozhatnak. Magyarul az egyetlen
szabályos megoldás akkor már csak az azonnali
elsüllyedés lett volna számukra. Ütközés
és óvás nem történt, a MAY
Club csapata kissé riadtan megállt, és
ez természetesen jól tönkretette a rajtjukat,
mivel a gyenge szélben nagyon nehezen lehetett újra
megindítani a hajót.
Mivel
Ervinék a rajtjelzéskor húsz-harminc méterrel
a vonal alatt álltak, három másik hajó
pedig még éppen csak kibogozta magát a
mindannyiukat megfékezõ találkozásból,
Fekete Lászlóék sokat profitálhattak.
Õk sem elsõként rajtoltak, de aztán
a Katina-öböl kijárata felé vezetõ
éles menetben érvényesítették
sebességfölényüket, és rövidesen
az élre álltak.
A
rajtnál idegessé lett szolnokiakat még
egy baj érte az elsõ percekben: egy zátonyon
keményen megakadtak egy pillanatra.
A
kupavédõk pedig olyan nehezen tudtak elszabadulni
a rajtvonal alatti szélcsendes "lavórból",
hogy több, mint kilenc perc (!) hátránnyal
eredtek a többiek nyomába. Viszont amint elérték
az elsõ szélcsíkot gyorsvonati sebességet
felvéve húztak át a mezõnyön,
az idõközben élre állt ellenfelük
nyomában.
Egyedül
Hefkó János a Sajtó skippere választotta
azonnal a szigetek közötti utat, míg a többiek
a nyilt víz felé tartottak, ahol frissebb szél
látszott. Azt elérve hamarosan elõkerültek
a spinnakerek is.
Még
mielõtt a nyílt vízre értek volna,
az elsõ sziget után a Dél-Alföldiek,
vagyis a Futaky-csapat is visszaejtett a part felé, és
besoroltak a Sajtó mõgé.
|
|
|
A
rendezõhajórón közelrõl
is csodálhattuk... |
... a szigetek szikláit... |
...
amíg a vezetõ hajó fel nem bukkant.
|
A
szigeteken kívül, a nyílt vizen haladók
spinnakert húztak, míg a belül maradt két
hajó anélkül vitorlázott. Ennek ellenére
az út második felében egyre javultak az
esélyeik, mert valamiért a szigetek mögött
jobban frissült a szél, ráadásul rövidebb
távot kellett ott megtenniük, hiszen a befutót
a Dugi Otok partja közelébe a kis Gustac sziget
mellé telepítettük.
A
külsõ csoportot biztosan vezette az Ametiszt (Fekete
Lászlóék), ám elõnyük
csökkent, különösen nagy ellenfelükhöz,
a Smaragddal vitorlázó kupavédõkhöz
képest, akik addigra már a másodikok voltak.
Utóbbiak kezében volt a döntés, hogy
melyik sziget mellett ejtenek hátszélbe és
indulnak a célvonal mellé, mert a vezetõ
hajó az õ mozgásukat figyelve igyekezett
megõrizni elõnyét.
|
|
|
A
nyílt vizi csoport |
Egymásra figyelve |
Útban a célvonal helyére |
Amikor
a célvonalról megláttuk a felbukkanó
hajókat a Sajtó csapatnak még a gyõzelemre
is lett volna esélye, ha spinnakereztek volna. Pláne,
ha már korábban is használták volna
a raumos-félszeles menetben is jól használható
Olimpic Sails golyót. Persze õk azért elsõsorban
nem éles versenyzõk, mint a mezõny elején
a gyõzelemre és a dobogós helyekre hajtók.
Így ez utóbbiek, a nyílt víz felõl
spinnakerrel érkezõk futottak be elõbb.
Gyõzött
a Fekete László vezette csapat Lutter Ervinék
elõtt, akik nagyon bánhatták borzasztó
rajtjukat. Harmadikként, csak kis különbséggel
az elsõ kettõ mögött a Tisza-taviak
futottak be, míg a nagyedik a Sajtó lett, akik
a siker felletti örömükben persze a kabin tetjén
táncolva érkeztek.
|
|
|
A
Lux csapat a Tisza-taviak hajójáról
nézve |
Piskera |
Szinte
csak mi voltunk a kikötõben |
Egyetlen
szomorkás csapat akadt csak, a szolnokiaké, akiknek
a rajt sem sikerült, zátonyt is fogtak, ráadásul
õket megelõzte a két, szigetek között
vitorlázó hajó. A befutó után
nem is jöttek velünk Piskera szép kis kikötõjébe,
inkább Opat felé tartottak, ahol aztán
egy barátságos kiskocsmában igyekeztek
felvidulni.
Este
már aggódtunk is értük, hiszen a díjkiosztóra
sem érkeztek meg. Sõt nem válaszoltak telefon-,
és rádióhívásainkra sem.
Hiaba próbáltuk az interneten megkeresni õket
a versenyre a Cason Mérnöki Rt. által a hajókra
szerelt GPS-es online nyomkövetõvel is, mert Piskera
"telefongödörben" van, és nagyon
nehéz onnan GPRS kapcsolatot teremteni.
Végül
telefonon értük el Érden Dóczy Csabát
a Cason mérnökét, aki saját számítógépén
"látta" az elveszett bárányokat,
és pontos kordinátákat adott. Domján
László és Denis a kis motorossal a keresésükre
indultak. Idõközben Buczkó Istvánék
persze már úton voltak, és nem a megadott
pozíción álltak, mégis rövidesen
összetalálkoztak velük. Sötétedés
után, de rendben megérkeztek Piskerára.
|
|
|
A
mezõny Piskerán |
Díjkiosztó
Barnával |
A
második futamukat nyerték |
Folytatás:
a negyedik nap...
Info:
e-mail: charter@may-club.hu, telefonon: (1)
2693-584