Bevezetés
Hét
régió - hét hajó
A
Köztársaság Kupa fejlõdése
megelõzte az országét. A hét
hajó megvolt, de hol a hét régió?
Tagjai lettünk az Európai Uniónak. Magyarországon
a megyerendszert állítólag a régióknak
kellene felváltani. Hallott róluk valaki valamit
mostanában? (Pedig úgy hírlik több
uniós pénzforráshoz is csak a régiók
juthatnának hozzá.)
Amikor
2003-ban a verseny kezdetekor a Köztársaság
Kupa ötlete felmerült, annak egyik szándéka
volt az alakuló regionális rendszer népszerûsítése.
A gondolat jónak tûnt, ám a valóságban
nem hogy hivatalos támogatást nem kaptunk a régiókat
képviselõ csapatok szervezéséhez,
de érezhetõ ellenállásba ütköztek
a próbálkozások. Azóta egy újabb
év telt el...
Idén
hét hajó versenyzett, megvolt hát a tervezett
létszám, akár a hét régiót
is képviselhették volna. Szép lett volna,
de nem ez történt, hiszen volt ahonnan egyáltalán
nem jöttek, és akadt, ahonnan két csapat
is jelentkezett.
2003-ban
a Budapestrõl érkezett és így Közép-Magyarországot
képviselõ vitorlázók gyõztek
a szolnokiak, azaz Észak-Alföld elõtt. Az
bizonyos, hogy õk tavaly jól érezték
magukat, és jót versenyeztek. Ha nem így
lett volna, most nem jöttek volna két csapattal.
Lutter
Ervin skipper ismét irányította a védõ
budapestiek hajóját, és a csapattagok között
viszontláthattuk Beregi Oszkárt, Szerafin Zoltánt,
Baráz Miklóst, Gubicza Lászlót és
Gábort, valamint Tóth Józsefet is. Tapasztalt
versenyzõvel, a Mahart színeiben rengeteget solingozott
Horváth Tamással egészültek ki. Nagyon
komolyan készültek a kupa megvédésre.
Áprilisban a társaság egy része
végigvitorlázta a tervezett útvonalat,
majd szinte teljes csapattal részt vettek egy versenyen
is, ahol már a Magyar Adria Yacht Club Bavaria 44-eseihez
újonnan elkészült spinnakerekkel is megismerkedhettek.
A Köztársaság Kupa futamain a manõverekben
aztán meg is csodálhattuk összeszokottságukat,
az egyébként csak profi versenycsapatoktól
elvárható magas színvonalú vitorla-
és hajókezelésüket. Úgy volt,
hogy eljön velük kormányosnak a sokszoros magyar
bajnok és olimpikon Szilvássy Attila is, ám
õ végül otthon maradt kéthetes gyereke
közelében (rohan az idõ, Szilva is már
ilyen komoly ember lett! Jövõre azért gyere
el!). Idén a Smaragd fedélzetén vitorláztak,
a tavaly megszokott szponzoruk a LUX támogatásával.
Én, mint versenyrendezõ is hálás
vagyok a Luxnak, mert a hajó oldalára ragasztott
nagy, kerek, piros emblémájuk mérföldekrõl
felismerhetõvé teszi a hajójukat.
Új
csapatot alkotott a tavaly kupagyõztes hajó legénységének
két tagja: Fekete László és Selmeczy
Zoltán. Õk a Balatonon is együtt versenyeznek,
és a hazai vizekrõl, különösen
az Ötvenes cirkálók fedélzetérõl
ismert barátokkal kiegészülve érkeztek
az Ametiszt fedélzetére. Választásuk
tökéletesnek bizonyult. Õk ugyan nem edzettek
együtt, ám a hasonló méretû
vitorlákhoz szokott versenyzõk gyorsan feltalálták
magukat, és szintén képesek voltak a fedélzeti
feladatok gördülékeny végrehajtására.
Hiszen a Bavaria 44-es spinnakere akkora, mint egy Ötvenesé,
ráadásul ezen a hajón keresztben is méretes
a hely. Így hát nekik sem kellett sok idõ
ahhoz, hogy a spinnaker fent legyen és húzzon.
Több támogató céget is találtak,
így az õ hajójuk szintén nagy távolságból
is jól megkülönböztethetõvé
vált a korláton viselt Axelero, Garmin és
Allianz Hungária molinóknak köszönhetõen.
Ezért csak bíztatni tudok mindenkit: szerezzetek
szponzort, mert attól minden más lesz!
2003-ban
második lett a Mátyus Ernõ vezette és
Lajos József kormányozta szolnoki hajó.
Idén õk nem jöttek el a versenyre, ám
a tavalyi csapattagok jó része - két hajó
fedélzetén - ismét velünk volt.
Balog
János már a tavalyi ezüstérmes hajó
tagjaként sem mulasztott el egyetlen alkalmat sem, hogy
szertett tavát és a Tisza-tó Vitorlás
Klubot népszerûsítse. A második Köztársaság
Kupára aztán már egy komplett csapatot
szervezett klubtársai körében. Ráadásul
nemzetközivé tették a versenyünket,
hiszen velük a fedélzetre lépett két
osztrák vitorlázó, Herbert Rupp és
Oswald Thurnhofer is. Egyébként mindketten Magyarországon
élnek, a Tisza-tavon vitorláznak és tökéletesen
beszélnek magyarul. A Tisza-taviak olyannyira aktív
vitorlázók, hogy nem is nyolcan, de kilencen versenyeztek
a tavaly már bevált Jáspis fedélzetén,
nem kis zavarba hozva a napi díjkiosztókon a rendezõséget,
hiszen mi hajónként csak nyolc éremmel
készültünk a futamokra.
A
tavalyi szép élmények után visszatért
barátaival Bíró Antal is Szolnok és
Észak-Alföld képviseletében. Õk
- lévén kevésbbé tapasztalt vitorlázók
- a balatoni versenyek állandó aktív résztvevõjét,
Buczkó Istvánt kérték fel skippernek.
Buci a vizen aztán rendesen használta hangszálait,
hogy összerendezze a csapatot, ami napról-napra
jobban sikerült is, ám közben õ is tanult
ezt-azt a társaitól. De nem szeretnék elõreszaladni
a történetükkel...
"Absolute
beginners" - volt olvasható a Dr. Futaky Géza
által vezetett Dél-Alföldrõl érkezett
csapat egyenpólóján, és büszkén
viselték ezt a feliratot. Teljes kezdõként
- természetesen csak versenyzésben és nem
hajózásban - óvatosan indítottak,
és nem kérték a hajóhoz a spinnakert,
mint túlzottan vadidegen elemet. Ezt rövidesen megbánták,
hiszen a többnyire enyhe szelekben nyugodtan próbálgathatták
volna. Mindenesetre a golyó hiánya nem vette el
jó hangulatukat, és végül mindenféle
sikerélményekkel gazdagodtak õk is. A leghosszabb
futamon még egy érmet is elcsíptek az ámuló
ellenfelek elõl. Persze végül kiderült,
hogy a fedélzeten egy igazi Gandalf kaliberû mágus
is megbújt, de errõl is majd a maga idejében...
A
2003-as elsõ Köztársaság Kupán
a kevés jelentkezõ miatt kértük fel
a sajtó képviselõit, ugyan versenyeznének
õk is. A dolog olyan jól sült el, hogy ezúttal
már hallani sem akartak arról, hogy egy szimpla
kísérõhajó fedélzetérõl
kövessék az eseményeket. Olyan más
belülrõl, igaz? És mennyivel tartalmasabb
és élvezetesebb! Mindez jól látszott
rajtuk. Õk voltak a legfelhõtlenebbül szórakozó
csapat. A tavalyi fair play díjas Hefkó János
által vezetve érkeztek a célba a deckken
táncolva, vagy fáradtan, csendes mélabúval,
de mindíg elégedetten a sorsukkal. A verseny befejezése
óta már láthattunk néhányat
elkészített anyagaikból. Teljes értékû
részvételük nélkül egyik sem
lehetett volna olyan hozzáértõ és
szeretetteli, mint amilyenek lettek.
Végezetül
pedig, hogy heten legyünk, mint a gonoszok (vagy a régiók,
amik nincsenek?) rajthoz állt a Magyar Adria Yacht Club
hajója, mondjuk a maradék régiók
összevont képviseletében. A még sohasem
versenyzett cégtulajdonosok, Biró Gábor
és Szél Ágnes, Robitschkó Jánossal,
valamint kikötõmesterünkkel Domján Lászlóval
és feleségével Erikával kiegészülve
kergették a mezõnyt. Hát, nem árulok
el nagy titkot: többnyire hátulról. Tényleg
vegyük úgy, hogy õk képviselték
a távol maradt régiókat! Esetleg a képviseltek
nem elégedettek az elért eredménnyel? Hát
tessék eljönni, és jobban csinálni!
folytatás:
Az elsõ nap...
Ruják
István
Info:
e-mail: charter@may-club.hu, telefonon: (1)
2693-584