Rogoznicában vasárnap
este a kikötõben rengeteg ismerõs
köszöntötte egymást. Régi
ellenfelek a Balatonról. A legtöbb hajón
találhatunk kishajós pályaverseny
specialistákat, magyar bajnokokat, nagy neveket.
Ez itt most az elsõ magyar tengeri bajnokság,
és õk nem akarták kihagyni a
lehetõséget. Lesz mirõl írni
a versenyen Dénes D. Istvánnak, aki
naponta Regatta Magazint készít és
nyomtat a versenyzõknek.
Az Elan 333-asok mezõnyében
a kapitányok közül a legismertebb
Gosztonyi András, aki a Müncheni olimpián,
Kielben Holovits Györggyel vitorlázott
kitûnõen, majd osztrák szövetségi
kapitány lett. Jelenleg a Hetvenes cirkáló
mezõnyt erõsíti a Balatonon.
A skipperek névsorában nincs ott, de
az egyik Elan 333-ast Tuss Miklós erõsíti.
Négyszeres Kékszalag gyõztes
(plusz egészkörös Fehérszalagot
is nyert), valamint megszámlálhatatlan
versenyen és bajnokságon diadalmaskodott.
A gyengébbik nembõl is akad erõs
ellenfelük. A Galija nevû Elan 333-ast
Sabián Annamária irányítja,
aki utánpótlás osztályokban
nyert magyar bajnoki címeket.
Az Elan 40-esek mezõnyében
is akadnak a balatoni versenyeken sikeres versenyzõk,
és ott sem szerepel kapitányként
néhány rejtekezõ mágus.
Joó Kálmán csapatát erõsíti
Kelemen "Keló" Tamás, aki
többek között Repülõ Hollandiban
volt már világbajnoki helyzett, és
bármilyen osztályba ülve biztos,
hogy igen rövid utakat tud a következõ
bójáig. (Kelókám fejbõl
nem tudom az eredményeidet pontosan, bocs)
A Bavaria 44-eseket - lévén
azok a MAY-Club flotta hajói - külön
cikkben tárgyaljuk. Mindenestre érdemes
említeni a két legesélyesebbet:
a Detre-testvérek az Ametisztet irányítják,
míg Szilvássy Attila a jócskán
megerõsített Lutter-csapatban áll
a kormánykerekek mögött.
A fentiek persze az ORC hendikep
kategóriában is értékelve
lesznek, így egy csapásra akár
két bajnoki címet gyûjthetnek
be.
A csak ORC-ben induló vegyes
hajók között akad a legtöbb
nagynevû kapitány.
Rick Gergõ két Asso-csapatból
összeállt csapatot vezényel egy
44 lábas Grand Soleil-en. Bizonyára
a 49er és 470-es olimpikon Szörényi
Ádám mellett is akad egy-két
profi tudású társ. A többszörös
Sudár Regatta (és mások) bajnok
Gömbös Lóránd egy Bavaria
46-os kormányánál a sebességére
kevésbé, a tudására annál
inkább számíthat. Kutics Krisztián
a mezõny egyetlen Elan 43-asát kormányozza.
Bakos Tamást a végzet asszonya segíti
a cél felé, és hozzá hasonlóan
egy First 47.7 kormányánál Czégai
Lászlót láthatjuk. Kettejük
vetélkedésébõl kiderül
mi a jobb: egy Famme Fatal, vagy inkább egy
Franko hajó. A legnagyobb hajók a mezõnyben
a Grand Soleil 50-esek. Kettõ indul, Csiha
Laci illetve Nobilis Kristóf vezényletével.
A legtöbb kiváncsi kérdést
pedig óceánvitorlázónk
Gál József kaphatja, aki egy hírhedt
Bavaria 42 Match fedélzetén állt
versenybe. Nem a szomorú sorsú magyar
flotta egy darbjával vitorlázik, hanem
egy kölcsönhajóval. Az viszont biztos,
hogy annak a tõkesúlyát a tulajdonos
sokszoros biztonságúra erõsítette.
Nem is jó az ilyesmit a Bavaria gyár
embereire bízni, ez sajnos bebizonyosodott.
Minden hajó egyszerre indul,
így komoly taktikai döntést jelent
majd, hogy ki ki mellett rajtol. Egy 33 lábas
Elannal, vagy egy betekerõs túragrósszal
induló Bavaria 44-essel nem jó például
a versenyre szerelt, magas árbócos,
jó szabású vitorlákkal
feszítõ Grand Soleil 40R vagy 44R-ek
közé keveredni. És persze az is
kérdés milyenek, mennyire reálisak
az elõnyszámok. Na azon, tuti lesz vita!
Fogadunk?
Ruji